Coca-Cola-kerstman doet zijn honderdste intrede

Crea / News

Met ‘het mooiste cadeau deze feestdagen ben jij zelf’ brengt Coca-Cola dit jaar een bijzondere kerstboodschap van solidariteit om dat vleugje extra warmte te brengen tijdens de feestdagen. Coca-Cola ondersteunt daarnaast ook een aantal specifieke projecten zoals het Belgische Rode Kruis en de Voedselbanken. Zo moedigt Coca-Cola iedereen aan om mee het verschil te maken voor elkaar.

6 op 10 Belgen kijkt niet uit naar de feestdagen

De eindejaarsperiode zal er dit jaar helemaal anders uitzien dan normaal. Gezellige familieborrels of kerstetentjes met vrienden moeten nog even wachten in de strijd tegen de pandemie. Uit een onderzoek, gevoerd door Ivox in opdracht van Coca-Cola bij 2000 Belgen, blijkt dat 6 op de 10 Belgen niet uitkijken naar de feestdagen dit jaar. Hoe ouder men wordt, hoe minder men ernaar uitkijkt.

Desondanks lijkt vooral een gevoel van solidariteit te overheersen: ongeveer de helft van de Belgen (49%) vindt dat de feestdagen er dit jaar anders moeten uitzien, en 4 op de 10 Belgen zijn dit jaar van plan om meer aan goede doelen te schenken om zo een steentje bij te kunnen dragen tijdens de coronacrisis.

Verbondenheid kent vele vormen

“Ik maak zelf elke avond een wandeling om actief te blijven tijdens de quarantaine. Daarbij viel het me op dat heel wat mensen er al voor gekozen hebben om hun kerstversieringen dit jaar extra vroeg uit te pakken om zo de gezellige kerstsfeer in huis te halen. Nu, meer dan ooit, hebben we nood aan warmte en verbondenheid. Net daarom wil Coca-Cola  dit jaar de fysieke afstand mee helpen overbruggen en focussen op hoe we op een andere manier met elkaar verbonden kunnen blijven. Onze kerstcampagne staat dan ook in het teken van warmte en het besef dat iets doen voor elkaar het mooiste cadeau is dat we deze feestdagen kunnen geven,” aldus Anouk Van Hauteghem, Belux marketing director bij Coca-Cola Services.

De campagne benadrukt dat de magie van Kerstmis draait rond verbondenheid, of dat nu virtueel of in persoon is.

Steun voor het Belgische Rode Kruis en de Voedselbanken

Coca-Cola brengt niet enkel een boodschap van warmte en verbondenheid, maar wil ook zelf een steentje bijdragen. “We doneren in deze kerstperiode 40.000 euro aan het Belgische Rode Kruis en 20.000 euro aan de Voedselbanken. Deze coronacrisis treft iedereen. We hopen op deze manier ons steentje te kunnen bijdragen en mee warmte en steun te verspreiden dit eindejaar,” verklaart Laura Brems, director public affairs, communications & sustainability Belux bij Coca-Cola Services. 

Er zijn veel verschillende manieren om op een veilige manier te blijven zorgen voor elkaar, bijvoorbeeld door bloed te doneren of door de Voedselbanken te steunen. “Op Kerstavond zou iedereen zorgeloos moeten kunnen genieten. Spijtig genoeg is dat niet zo. Dit jaar moeten we manieren vinden om er toch voor elkaar te zijn vanop een veilige afstand. Dankzij de steun van Coca-Cola kunnen wij de steun tot bij de juiste mensen brengen en krijgen we de gelegenheid om uitzonderlijk voedsel aan te kopen voor zij die beroep doen op de Voedselbanken,” legt Jozef Mottar, afgevaardigd bestuurder Belgische Federatie van Voedselbanken, uit.

Kleine daden, groot verschil

Naast deze twee grote acties zijn er nog talloze andere mogelijkheden. Om nog extra bij te dragen aan de sfeer van samenhorigheid zal Coca-Cola daarom een inspiratielijstje met 25 kleine daden van vriendschap met grote impact delen op zijn sociale mediakanalen: boodschappen doen voor iemand die dat zelf moeilijk kan, een kerstkaartje schrijven naar die vriendin, of een leuk fotoalbum maken van de kleinkinderen voor de grootouders bijvoorbeeld. “We hebben uit de pandemie geleerd dat de momenten met de mensen die we graag zien extra kostbaar zijn. Die boodschap willen we dus sterk naar voren schuiven door iedereen aan te moedigen om elkaar, zeker tijdens deze eindejaarsperiode, een hart onder de riem te blijven steken,” verklaart Anouk Van Hauteghem.

100 jaar Coca-Cola kerstboodschappen

Kerstmis is voor Coca-Cola traditioneel een iconisch moment. Dit jaar viert Coca-Cola zijn 100e kerstcampagne en doet de kersttruck extra vroeg zijn intrede. Van Haddon Sundbloms’ Santa tot de Coca-Cola-ijsberen en de ‘Holidays Are Coming’-vrachtwagens: de kerstadvertenties van Coca-Cola zijn al meer dan een eeuw een vaste waarde tijdens de eindejaarsperiode.

De televisiespot werd dit jaar geregisseerd door de met een Oscar onderscheiden filmmaker Taika Waititi. Het werd een verhaal vol hoop over de grenzeloze liefde van een vader voor zijn dochter en zijn heldenreis om haar kerstwens waar te maken. “De nieuwe kerstcampagne benadrukt het belang van ‘samen zijn’ met je dierbaren, ook als dat niet in levenden lijve kan,” benadrukt Anouk Van Hauteghem, Belux marketing director bij Coca-Cola Services. De spot werd gecreëerd door het creatief bureau Wieden+Kennedy London.