Coca-Cola stuurt jongeren naar bootcamp

Happy Caps

Communication / News

Happy CapsCoca-Cola Enterprises organiseerde voor het derde jaar op rij een bootcamp digital marketing in samenwerking met de Vlerick Business School. Nieuw dit jaar was dat ook partners van Coca-Cola betrokken waren, onder meer Vooruit, Colruyt, Spotify, Appstrakt en Sodexo. Deze partners zetten net zoals Coca-Cola sterk in op digitale innovatie en staan open voor vernieuwende ideeën van Vlerick-studenten.

Dit bootcamp vond vorige week plaats: afgelopen donderdag 24 maart presenteerden de studenten hun cases bij Coca-Cola. Om relevant te innoveren, gelooft Coca-Cola sterk in het belang van partnerships met klanten (retailers), derde partijen (bv. myShopi) en vooral ook met consumenten, jongeren-digital natives in dit geval. Door de samenwerking met Vlerick betrekt Coca-Cola hen en wil zo door co-thinking en co-creation meer inzichten krijgen in hun leefwereld. Coca-Cola doet ook werkelijk iets met de ideeën van de jongeren, ze worden omgezet in actieplannen en een aantal ervan worden gerealiseerd. Het voorbeeld bij uitstek is de Happy Caps-app: een digitaal loyaliteitsprogramma voor studenten dat ontwikkeld werd tijdens de eerste twee bootcamps en vorig jaar bij de start van het academiejaar in Gent werd gelanceerd.

Concreet: smartphones evolueren steeds meer naar een onmisbare partner tijdens het winkelen. Coca-Cola wil hierop inspelen door innovatieve digitale oplossingen en campagnes. Tijdens het bootcamp in 2014 werd de basis voor de Happy Caps-app ontwikkeld waarmee jongeren door spelletjes te spelen, te bewegen en opdrachten uit te voeren caps sparen die ze kunnen inruilen voor gratis drankjes, bij verkooppunten in hun buurt of automaten. In 2015 werd de app geoptimaliseerd, en ook effectief gelanceerd in de studentenstad Gent. De Happy Caps-app telt ondertussen al meer dan enkele duizenden actieve gebruikers. Dit jaar werken de studenten een hoofdcase van Coca-Cola uit om door middel van digitale oplossingen meer transactie te genereren in de horeca en op festivals maar ook door de Happy Caps-app te introduceren buiten de campus-omgeving. Naast de hoofdcase werken de studenten ook aan digital marketing mini-cases van partners zoals Colruyt, Vooruit en Sodexo. De studenten kregen ook een blik achter de schermen bij Coca-Cola en bij deze partners, meer bepaald over de manier waarop deze bedrijven/organisaties momenteel werken rond agile development, personalisatie door CRM-benadering, mobile impulses via beacontechnologie en online sales.