Coca-Cola terug van weggeweest met 'Open, Zoals Nooit Tevoren'

Crea / News

Coca-Cola lanceerde op maandagochtend 3 augustus “Open, Zoals Nooit Tevoren”, de eerste nieuwe campagne van het merk sinds Covid-19 de wereld op zoveel manieren veranderde. Met “Open, Zoals Nooit Tevoren” wil Coca-Cola iedereen een hart onder de riem steken in moeilijke tijden, en mensen inspireren op een andere manier naar de wereld te kijken. Daarnaast wil Coca-Cola met deze campagne opnieuw een steentje bijdragen aan de lokale horecazaken. Op die manier wil het merk mee een positief verschil maken in een uitdagende periode van verandering.

Story image

 

"Open, Zoals Nooit Tevoren”

De campagne begint met een manifest dat speciaal voor Coca-Cola werd geschreven door de bekroonde woordkunstenaar George The Poet, en aangepast en gelokaliseerd werd door de Belgische artiesten Dvtch Norris en YellowStraps (zie onderaan).

“Wat mij in deze campagne echt aansprak was het thema “openheid”. Ik denk dat het de laatste paar jaar in mijn carrière heel belangrijk is geweest om transparant te zijn. Hoe ouder ik werd, hoe meer vragen ik begon te stellen over hoe ik in het leven stond. In deze campagne zitten veel goeie vragen die we onszelf kunnen stellen om samen te groeien," aldus Dvtch Norris. De campagne lanceert een inspirerende collectieve oproep om samen “open te zijn, zoals nooit tevoren”. Daarbij vraagt Coca-Cola om ook even stil te staan bij de kleine, alledaagse dingen die net heel bijzonder zijn geworden: de wekelijkse zondagavonddiners met de familie, leerkrachten die vol enthousiasme hun lessen geven en goedgevulde winkelrekken. Zo wil het merk iedereen aanmoedigen om samen na te denken over hoe we in de toekomst onze schouders kunnen zetten onder een positieve, duurzame verandering. Coca-Cola zal in een latere fase van de campagne ook een warme oproep aan het publiek doen om deel te nemen: mensen kunnen elkaar en de wereld vertellen wat ze anders gaan doen, en hoe ze voortaan open als nooit tevoren zullen zijn.  “Net nu we met z’n allen door een zware periode gaan, vinden we het belangrijk om mensen aan te moedigen om ook even stil te staan bij het positieve. We willen de kracht van ons merk gebruiken om, net zoals we dat al meer dan 90 jaar in België en Luxemburg doen, een boodschap van kracht en optimisme te brengen. "Open, Zoals Nooit Tevoren” is dus niet zomaar een campagne: het is een uitbreiding van onze identiteit,” aldus Ben Bijnens, country director Coca-Cola Services Benelux.

Hart onder de riem voor lokale horeca

Daarnaast wil Coca-Cola opnieuw onze lokale horeca een hart onder de riem steken. De lancering van de campagne wordt namelijk gevolgd door een reeks van activiteiten die tot 2021 blijft doorlopen. “Veel van die activiteiten zullen gericht zijn op de ondersteuning van lokale horeca. We vinden het namelijk enorm belangrijk dat we met deze campagne lokale cafés en restaurants, die toch het sociale bindweefsel vormen van onze maatschappij, ondersteuning kunnen bieden in een tijd van ongeziene uitdagingen,” aldus An Vermeulen, country director Coca-Cola European Partners Belgium & Luxembourg.

Coca-Cola was tijdens de lockdown al één van de initiatiefnemers van #horecacomeback, een platform waarop mensen vouchers konden kopen om hun favoriete deelnemende horecazaak financieel te ondersteunen. Daarbij werd in totaal zo’n 1.033.953 miljoen euro ingezameld. Bij de heropening van de horeca lanceerde Coca-Cola #horecaheroes, een steunactie van meer dan 145.000 euro met als doel lokale horecazaken een duwtje in de rug te geven bij hun heropstart én de ‘helden’ van de crisis te bedanken.

Terug van weggeweest

In april besliste Coca-Cola in België en Luxemburg alle geplande marketingactiviteiten tijdelijk stop te zetten. In plaats daarvan focuste het bedrijf zijn middelen daar waar het het meeste nodig was. Als lokaal verankerd bedrijf werd er meteen actie ondernomen om de veiligheid van medewerkers te verzekeren, klanten te blijven ondersteunen en samenwerkingen met lokale partners op te zetten, zodat ze samen op grote en kleine manieren een positief verschil konden maken in onze maatschappij. Zo steunde The Coca-Cola Foundation onder andere het Rode Kruis in België en Luxemburg met meer dan 500.000 euro, werd er financiële steun van 20.000 euro voorzien door Coca-Cola European Partners Belgium voor het onderzoek van KU Leuven/UZ Leuven naar een vaccin tegen Covid-19 en ondersteunden 8 lokale vestigingen van Coca-Cola European Partners elk een organisatie geraakt door de coronacrisis voor een totaalbedrag van 40.000 euro. Daarnaast voorzag Coca-Cola European Partners ziekenhuizen en voedselbanken in België en Luxemburg van meer dan 650.000 drankjes, en verzamelden ze beschermend materiaal zoals mondmaskers en schorten die ze doneerden aan het personeel in de zorgsector.  

Manifesto TVC – Dvtch Norris

Wacht.

Stop. 

Wie zegt dat we terug moeten naar het 'oude normaal'?

Wat als de grootste verandering komt van ons allemaal

en we er samen voor kiezen om meer open te zijn?

Om nooit meer te zeggen dat mijn job onbelangrijk is?

Wat als ik luister met mijn oren,

en niet met mijn oortjes?

Wat als ik profiteer van elke dag

en wat vaker lach?

En minder ver reis, maar

gewoon geniet van elke kilometer?

 Wat als ik eens lekker kook voor jou

en zot ga op de muziek waar ik van hou?

Wat als ik niet kan dansen,

maar ik het toch doe,

enkel en alleen voor jou?

Wat als ik social distance neem van negatieve energie

en vollenbak ga voor alle kansen die ik zie?

Ik zal er altijd voor jou zijn

en zeg: “Ja, yes, ja … ik wil!”

Ik vergeet nooit meer hoeveel sterker we samen zijn.

Dat pak ik voor altijd mee.

 Het gaat ons lukken

we gaan de storm doorstaan.

Vanaf nu ben ik open.

 Open, zoals nooit tevoren.

 Agency credits:

Het Londense communicatieadviesbureau Blurred werkt samen met 72andSunny Amsterdam aan deze internationale campagne. In ons land is ook PR-bureau Famous Relations van de partij.