Code oranje voor CD&V?

News

CD&V Wouter Beke

Tom Schiettekat & Wouter Beke - © Luc Hilderson


CD&V profileert zich als een volkspartij met een breed middenveld. Hoe probeert de partij nuance aan te brengen tussen de vele kreten? PUB sprak met partijvoorzitter Wouter Beke en communicatiedirecteur Tom Schiettecat.
 
Wat zijn de grote thema’s van de CD&V voor de gemeenteraadsverkiezingen?
Wouter Beke: We zetten in op levenskwaliteit, met name gezondheid (welzijn), gezin (arbeid/gezin, kinderopvang), geborgenheid (identiteit, veiligheid) en geld (jobs, inkomen, sociale herverdeling). Samengevat in de baseline ‘de weg vooruit’. We ondervinden dat bij de mensen het gevoel leeft dat zij het goed hebben, maar er is angst om het te verliezen.
Hoe brengen jullie deze thema’s tot bij de basis en de kiezers?
Tom Schiettecat: Onze campagne drijft op het enthousiasme en engagement van onze lokale afdelingen en militanten. We beschikken hiervoor over een goed geoliede machine. Het bewustzijn groeit van onderuit, vaak vanuit heel tastbare problemen. Denk bijvoorbeeld aan overlast door zwerfvuil in vele gemeenten. We werken rond dergelijke thema’s in de diepte eerder dan holle kreten te slaken.
Wouter Beke - © Luc Hilderson

Wouter Beke - © Luc Hilderson


Vandaag staat of valt succes meer dan ooit bij perceptie…
Wouter Beke: Klopt. Maar de realiteit is vaak veel genuanceerder. Zo stijgen de lonen en uitkeringen sterker onder de huidige regering dan onder de vorige. Dit blijkt nochtans niet uit de reacties van links én van rechts. De vakbonden laten hier kansen liggen om hun rol te herbekijken. In de huidige flexibele arbeidsmarkt is er behoefte aan vakcoaches. Zij kunnen mensen begeleiden, garanderen dat hun sociale rechten gewaarborgd zijn tijdens de verschillende fasen van hun loopbaan. Maar in de praktijk zijn de vakbonden daar niet mee bezig. Kreten klinken helaas luider dan diepgaande voorstellen. De wereld is een stuk complexer dan de PVDA of Theo Francken roepen. Nu zit het niet in onze genen om te schreeuwen. Als burgemeester word ik overigens zelden aangesproken over tweets. Facebook is een ander verhaal, daar is meer corrigerend vermogen, ruimte voor debat. Onze afdelingen maken er dan ook gretig gebruik van.
Lees het volledige interview in PUB Magazine van juni 2018.