COLRUYT: BEST RETAIL FOOD BRAND
Sinds 17 maart weten we welke merken in 2019 de harten en de portemonnee van de Belgen hebben veroverd. In de categorie "Best Retail Food Brand” van Best Brands 2020 is dat Colruyt. Serviceplan, het bureau achter Best Brands, vertelt ons waarom het merk een verdiende winnaar is.
Colruyt staat op nummer 4 in de categorie Best Product Brand met een Best Product Score van 78,82. Colruyt presteert beter dan zijn concurrenten in de categorie Retail Food, zowel op Share of Soul als op Share of Market, scoort ook zeer hoog op cross-selling potentieel en neemt de eerste plaats in voor eerste keuze binnen zijn categorie. Zo wint het dan ook de prijs voor Best Retail Food Brand. Colruyt Group is een Belgische onderneming die ook eigenaar is van onder andere Okay, Bio-Planet, DATS 24 en DreamLand. Ze werd opgericht in 1928 en telt meer dan 30.000 medewerkers. In de eerste helft van het boekingsjaar 2019/20 boekte Colruyt een bedrijfsresultaat van 265 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 5,6%, terwijl analisten 252 miljoen euro verwachtten.
Colruyt Group heeft altijd al nieuwe medewerkers aangetrokken: de voorbije vijf jaar slaagde het merk erin om gemiddeld 3.000 medewerkers per jaar aan te werven. Volgens de Randstad Employer Brand Research 2019 wil bijna de helft van de respondenten (47,4%) voor de Colruyt-familie werken. Bij de private werkgevers scoren slechts zes bedrijven hoger op het vlak van relatieve aantrekkelijkheid. In de ogen van Colruyt drukt wie je als organisatie bent ook uit wie je als werkgever wilt zijn en bepaalt het dagelijks hoe de werknemers over hun ervaring praten binnen hun persoonlijk netwerk.
Colruyt heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in digitale innovatie, met een focus op duurzaamheid. Zo is er bijvoorbeeld het elektronische prijslabel dat in alle Colruyt-winkels in België en Luxemburg de papieren prijsetiketten heeft vervangen. Deze zijn energiezuinig en laten het merk toe om te besparen op zo’n 75 miljoen papieren labels per jaar en de bijhorende transportkosten. Deze besparing wordt geïnvesteerd in het prijsbeleid van het merk. Een andere duurzaamheidsdoelstelling van het merk is het streven om vanaf dit jaar herbruikbare zakken voor groenten en fruit te gebruiken, wat zal resulteren in een jaarlijkse vermindering van 150 miljoen plastic zakken.
Om digitaal te innoveren heeft Colruyt onlangs Collect&Go Connect gelanceerd: een platform dat mensen met elkaar verbindt en hen helpt om voor elkaar te gaan shoppen. Klanten kunnen een boodschappenlijstje samenstellen uit een selectie van het assortiment en vervolgens aangeven op welke dag en welk tijdstip ze hun boodschappen thuis willen laten bezorgen en welke vergoeding ze daarvoor willen betalen. Het platform is het eerste initiatief van Colruyt Group in de sharing economy en vormt een aanvulling op de bestaande dienstverlening van Collect&Go.
De wens van Colruyt om te innoveren en vooruitgang te boeken is te zien via de in 2012 opgerichte investeringsmaatschappij Korys. Deze vennootschap beheert het vastgoed van de Colruyt-familie en is een kampioen in waardegedreven handelspraktijken door te investeren in bedrijven en ondernemers, via een team van 30 professionals. Door middel van duurzame investeringen proberen ze het vastgoed te vergroten zodat ze de opbrengsten duurzaam kunnen investeren. Hun visie, gebaseerd op de 3P-filosofie (people, planet en profit), staat centraal in al hun activiteiten: een sterk rendement is een belangrijk doel van elke investering die ze doen, maar duurzaamheid wordt als een even belangrijk criterium behandeld, net zoals de sociale meerwaarde: door te investeren in mensen en bedrijven willen ze een positieve impact hebben op de wereld. Met deze kwalificaties is het niet verwonderlijk dat Colruyt het meest gewaardeerde retailmerk van 2019 is.
OVER BEST BRANDS
Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: het bouwen van sterke merken. Merken die zowel economisch als emotioneel presteren. Een onderzoek onder 5.000 consumenten, waarbij we 350 merken uit 21 verschillende bedrijfssectoren analyseerden, leidde tot een ranglijst met de Best Brands. Met een studie van de emotionele en sociale relaties die consumenten ontwikkelen met uw merk en met de concurrentie, kan uw merk de KPI's van bestaande klanten verhogen, het consumentengedrag beter begrijpen, de klantenwerving en -retentie verhogen en het toekomstige succes vormgeven.
Benieuwd naar de resultaten van uw merk? Aarzel dan niet om contact op te nemen via info@bestbrands.be.