Colruyt goedkoopst, Albert Heijn nadert

News

In zijn nieuwe jaarlijkse prijsonderzoek in de supermarkten stelt Test-Aankoop vast dat Colruyt de goedkoopste supermarkt blijft, maar dat sommige concurrenten - zoals Albert Heijn - op de voet volgen. In het algemeen neemt het prijsverschil met de duurste ketens af. Prijsbewuste consumenten kunnen nagaan hoeveel ze kunnen besparen op www.testaankoop.be/supermarkt.
In de loop van maart bezochten de onderzoekers van Test-Aankoop 738 supermarkten. Ze noteerden de prijzen van een hele reeks producten, onderverdeeld in drie pakketten: merkproducten (kaas, vlees, groenten en fruit), eersteprijsproducten (zoals Everyday, 365, Winny…) en producten van huismerken (Carrefour, Delhaize…). In totaal werden 136.814 prijzen genoteerd in het hele land.
Naar goede gewoonte voert Colruyt het klassement aan. De voorbije twee jaar moest het deze eerste plaats nog delen met Red Market, maar deze keer staat Colruyt alleen bovenaan. Maar het verschil is klein, want Red Market en Albert Heijn volgen op de voet. Test-Aankoop stelt overigens vast dat elke Colruyt zijn prijzen aanpast aan de plaatselijke concurrentie, waardoor Colruyt-winkels in de buurt van een Red Market of een Albert Heijn gewoonlijk iets goedkoper zijn. De kloof tussen Colruyt en Makro wordt jaar na jaar groter. In 2012 betaalde u 2 % meer bij Makro voor het pakket merkproducten; dit verschil steeg de daaropvolgende jaren naar 4 % en 5 %, en dit jaar bedraagt het 6 %. Laatste vaststelling voor dit pakket: het verschil tussen de goedkoopste winkel en de duurste winkels is op een jaar tijd sterk gedaald. In 2014 was Smatch nog 25 % duurder dan Colruyt; dit jaar bedraagt dit verschil nog 13 %. En de voorlaatste van het klassement, Match, gaat van index 119 naar 111. Net als in 2014 behoren de drie hekkensluiters tot de Louis Delhaize-groep.

De actualiteit van de laatste maanden heeft, nog maar eens, aangetoond  dat concurrerende supermarktketens ondanks alles soms toch nog prijsafspraken maken, zegt Test-Aankoop. Eind juni heeft de Belgische Mededingingsauthoriteit inderdaad een megaboete opgelegd aan enkele grote spelers op de markt: warenhuizen én enkele fabrikanten van cosmetica en verzorgingsproducten. Test-Aankoop schreef deze bedrijven aan en vroeg hen welk voorstel ze zullen formuleren om de consumenten, die door deze prijsafspraken jarenlang systematisch te veel betaalden, correct te compenseren. Wordt vervolgd…