Colruyt, het Best Retail Food, Near-Food Brand 2023

Best Brands / News / Research

Colruyt is een van de weinige grote Belgische supermarktketens, en de enige supermarkt die nog steeds uitsluitend Belgisch is. Het onderscheidt zich van zijn concurrenten door de laagste prijzen te garanderen, en dat al 50 jaar lang. Ze worden gewaardeerd door de consumenten en zijn dit jaar, net als de voorbije jaren, Best Retail Food & Near-Food Brand. 

Uitdagende tijden

Vandaag is het ondernemen in economisch zeer uitdagende tijden, denk maar aan de energiecrisis, grondstoffentekorten, inflatie en uitholling van de koopkracht. De prijzen stegen voor iedereen, maar Colruyt zorgde er in deze tijden voor dat klanten toch hun inkopen konden doen tegen de laagste prijzen. Dat zal het ook blijven doen. Bovendien informeert Colruyt zijn klanten zelfs over hoe ze hun budget kunnen beheersen. 

Eind september vorig jaar kelderde het aandeel Colruyt op de Brusselse beurs met 20%. De waardedaling volgde op een winstwaarschuwing van het bedrijf eerder die week. Door de sterk gestegen kosten zou de winst aanzienlijk dalen, aldus het bedrijf. Toch blijft Colruyt een winstgevend bedrijf, dat zich concentreert op investeringen in de laagste prijzen voor klanten, innovatie en duurzaamheid. Zo lanceerde Colruyt vorig jaar een onbemand voertuig voor thuisbezorging, een primeur in België. Ook namen ze het voortouw in een beter welzijn voor kippen, door zich als eerste supermarkt te verbinden tot strengere normen voor vleeskippen. 

Aankoopgedrag verschuift

Het is overduidelijk dat consumenten anders consumeren dan vóór de pandemie. 

De COVID-uitbraak zorgde voor de eerste grote omslag: één waar de sector nu nog steeds de gevolgen van voelt, want het COVID-effect is nog niet helemaal uit het koopgedrag verdwenen. Mede door de oorlog in Oekraïne is de inflatie extra sterk gestegen, samen met de zeer sterk gestegen energieprijzen. Fabrice Gobbato, salesdirector bij Colruyt: “In het algemeen ziet Colruyt dat er bij onze klanten altijd een grotere focus op prijs was of is. De huidige context nd  een impact op de portemonnee van onze klanten en daar hebben we uiteraard aandacht voor. Wij bieden onze klanten altijd de laagste prijzen door de prijzen en promoties van onze concurrenten te volgen nd at is nu, meer dan ooit, noodzakelijk.”

Efficiëntie en laagste kosten

Sinds begin dit jaar zoekt Colruyt naar manieren om de concurrentie voor te blijven en de verkoop te verhogen. Colruyt zit niet bij de pakken neer, ondanks uitdagende tijden. Het bedrijf doet waar het goed in is: efficiënt werken en de kosten laag houden. Alle 30.000 medewerkers dragen daar elke dag toe bij. Ook op het vlak van marketingcommunicatie blijft Colruyt innoveren. Begin januari startten ze een proefproject in Colruyt Halle, waarbij klanten bepaalde promo‘s uit de folder veel makkelijker konden terugvinden, omdat ze op de vloer werden geprojecteerd. Colruyt mat of mensen meer kopen als de promo‘s (letterlijk) in de schijnwerpers staan. Eind januari volgde een evaluatie, waarna de projectoren mogelijk ook naar andere winkels komen. „Een nieuwe bijzondere ervaring tijdens het winkelen“, wordt het genoemd. Dit jaar volgen meer innovatieve projecten.