De nieuwste editie van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ 2017 - 2018 en ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ 2017 - 2018 vond gisterenavond plaats op RetailDetail Night in Schelle. Colruyt behaalt de hoogste eindscore omnichannel en wordt bekroond tot ‘Qrf Retailer of the Year’ 2017-2018. Standaard Boekhandel is winnaar in de categorie ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ 2017 - 2018 en Bol.com nam de ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ 2017 - 2018 in ontvangst. In totaal namen meer dan 187.000 consumenten deel aan de verkiezingen en werden er ruim 460.000 beoordelingen geregistreerd. De ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezingen zijn hiermee de grootste consumentenverkiezingen van België. Voor het eerst werd ook een Sustainability Award uitgereikt. Kledingketen JBC mocht als allereerste deze prijs in ontvangst nemen.
Op 21 september werden, in de eerste ronde van de verkiezing ‘Qrf Retailer of the Year’ 2017 – 2018, 25 categoriewinnaars bekendgemaakt. Tijdens de tweede ronde van de verkiezing, werden de Belgische consumenten uitgenodigd om de uiteindelijke beste fysieke winkelketen, webshop en hoofdwinnaar over alle kanalen heen, te verkiezen. Standaard Boekhandel haalde het in de categorie van de fysieke winkels, Bol.com die van de webshops. Colruyt behaalde uiteindelijk de hoofdtitel van ‘Qrf Retailer of the Year’ 2017 – 2018.
De editie 2017-2018 van de ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezingen pakte eveneens uit met een nieuwe prijs; een award voor de meest duurzame retailer. Vakgenoten gaven in deze verkiezing hun oordeel. Kledingketen JBC won deze allereerste Retail Sustainability Award. Naast JBC haalden ook Colruyt, Färm, Leapp en Lidl een plek in de top 5 van de meeste duurzame ondernemingen.
De belangrijkste vaststelling van deze nieuwste editie blijft wellicht dat consumenten over het algemeen zeer tevreden zijn over hun winkels. Met een gemiddelde waardering van 7,70/10 doen de webshops het lichtjes beter dan de fysieke winkels (7,53/10). Voor zowel winkelketens als webshops blijken klantvriendelijkheid, service, betrouwbaarheid en winkelgemak de meest belangrijke criteria. De waardering die klanten aan fysieke winkels geven op tien verschillende criteria, verschilt weinig van de score die de webshops bij dezelfde consumenten halen. Enkel voor de categorie acties en aanbiedingen, lijkt er een wat grotere kloof te gapen tussen fysieke winkels (7,67) en webshops (8,05).
Terzijde: het concept Retailer of the Year is in 2003 ontstaan in Nederland en is actief in tien Europese landen. Vanaf 2006 is het concept actief in België met Beste Winkelketen van België. Sinds 2015 zijn daar de Webshop Awards Belgium aan toegevoegd. De Retail Sustainability Award werd dit jaar voor het eerst georganiseerd.