Comma start Big Marcom Survey 2019

Agenda / Marketing / News / Research

Comma survey 2019 (1)Comma, merkenmarketeers pakt voor de vierde keer op een rij uit met de Big Marcom Survey. Deze enquête richt zich tot de ondernemer-zaakvoerders, de marketeers, de HR-verantwoordelijken en/of communicatieverantwoordelijken van kleine en middelgrote bedrijven. De peiling is uniek in België net door de focus op kmo’s. De survey wordt opgemaakt door een team van zes ervaren marketeers die de resultaten vervolgens grondig analyseren en bundelen. Het doel is om een target van 1000 respondenten te halen.
De bedoeling is om zo een duidelijk beeld te krijgen van uitgaven, keuzes, prioriteiten,… in een marketing landschap in volle verandering. De peiling zorgt voor antwoorden op enkele prangende vragen zoals “In welke mate en op welke manier zetten groeibedrijven in op communicatie? Welke methodes gebruiken ze? Is er een correlatie tussen de groei en de bestedingen?”…
Voorgaande resultaten 
Dankzij de voorgaande survey kon Comma enkele opmerkelijke resultaten vaststellen. 63% van de bedrijven zag hun omzet merkbaar groeien. Die groei lijkt in verband te staan met de middelen die vrijgemaakt worden voor marketing en communicatie. 49% van de ondervraagden verklaart namelijk dat zijn marketingcommunicatiebudget gestegen is. Overduidelijk is ook dat online communicatie aan populariteit wint. Het budget voor websites, sociale media en Google AdWords stijgt gevoelig. Dat heeft een negatieve impact op de traditionele media zoals print, outdoor en TV. De meest gebruikte sociale mediakanalen zijn Facebook en LinkedIn, goed voor 30 en 25 procent.
Alle bedrijven ontvangen een exclusief rapport met resultaten waar ze mee aan de slag kunnen en ook mee kunnen benchmarken. Die inzichten bieden de unieke kans om stil te staan bij het reilen en zeilen van hun marketingcommunicatie en die van de concurrentie. Alle deelnemers maken bovendien kans op één van de vijf plaatsen voor een workshop digitale strategie van comma, merkenmarketeers.Comma survey 2019