Common Food, de verbindende kracht van foodretail?

Communication / Marketing / News / Retail

Tussen 2015 en 2060 zal de totale moslimbevolking tweemaal zo snel groeien als de hele wereldpopulatie. Zo zal de islam waarschijnlijk in de tweede helft van deze 21ste eeuw het christendom voorbijsteken, als grootste religie. Dat stelt onze maatschappij voor uitdagingen, zeker omdat het nu al aanvoelt alsof de polarisatie nieuwe hoogtepunten bereikt.

“Maar in die evolutie liggen ook grote kansen,” zegt Rachid Lamrabat, gespecialiseerd in etnomarketing en -communicatie. “Het gaat om een belangrijke groep van onbereikte consumenten voor wie slechts een beperkt aanbod aan geschikt voedsel beschikbaar is.” Dat en meer vertelt hij in zijn nieuwe boek ‘Common Food, de verbindende kracht van foodretail’, verkrijgbaar bij Lannoo Campus.

Voeding is volgens Rachid Lamrabat de factor die voor verbinding kan zorgen in onze maatschappij, nu en in de toekomst. Er is een groot potentieel voor bedrijven, want net zoals de moslimbevolking groeit, groeit ook hun koopkracht. Die groep moslims zal zich daarbovenop gehoord en gezien voelen, wat nu vaak niet het geval is. Met de toenemende verscheidenheid aan producten in onze winkels brengen we verschillende culturen dichter bij elkaar en vinden ze elkaar in wat ons allemaal bindt: voedsel.

Rachid Lamrabat is oprichter en Trust Builder van TIQAH, een communicatiebureau gespecialiseerd in etnomarketing en -communicatie. Hij is veelgevraagd keynotespreker met expertise op het vlak van diversiteit en multiculturele communicatie. Hij won eerder de prijs voor marketingboek van het jaar.