CommToZero-coalitie publiceert gids over zero greenwashing

News / Sustainability

Ondernemingen worden opgeroepen hun rol te spelen in de strijd tegen klimaatverandering. Niet alleen zijn zij deel van het probleem, maar de milieufactor zal op lange termijn een beslissende rol spelen bij hun activiteiten. Sinds 2018 pleit PUB - via de duurzaamheidsconferentie Orbit - voor een positief en toekomstgericht duurzaamheidsdenken in de communicatiesector. Nu is er de coalitie CommToZero, die Belgische adverteerders, bureaus, en media verenigt. Zij heeft het initiatief genomen om de communicatiesector te helpen de overgang naar duurzaamheid op twee niveaus te versnellen: Een duurzamer consumentengedrag stimuleren, met de juiste milieuclaims, en de koolstofvoetafdruk in de communicatiewaardeketen verlagen.

Er is al meteen een eerste initiatief van de CommToZero-coalitie, waarbij men milieuclaims stimuleert zonder in greenwashing te vervallen. U kunt de gids over zero greenwashing vinden op het CommToZero-platform.

De gids is opgebouwd rond zes principes die marketeers, bureaus en anderen die bij de productie van marketingcommunicatie betrokken zijn, moeten helpen veel voorkomende valkuilen te vermijden die kunnen leiden tot misleidende milieuclaims (ook bekend als greenwashing). De volgende uitdaging bestaat erin de CO2-uitstoot van onze sector over de hele waardeketen te evalueren. Wij zijn met CO2-experts in zee gegaan om de interne koolstofvoetafdruk, de uitstoot van productie-inspanningen en de uitstoot van kanaalplanning te helpen meten, en in een tweede fase om de koolstofuitstoot van productiecampagnes en kanaalplanning te meten.

Maar waarom dat platform? Bedrijven worden aangespoord hun rol te spelen in de aanpak van klimaatverandering en andere milieurampen, niet alleen zijn zij deels deel van het probleem, maar de milieufactor zal een beslissende rol spelen in het voortbestaan van hun bedrijf op lange termijn. Hetzelfde geldt voor de communicatie-industrie en de media, aan wie vaak verweten wordt aan te sporen tot overconsumptie en en zich in te laten met greenwashingboodschappen. Om te voorkomen dat er een wildgroei aan initiatieven zou ontstaan, werd op 2 mei de CommToZero-coalitie opgericht, waaraan Belgische marcom-verenigingen, creatieve- en mediabureaus én media zelf (via hun federatie of rechtstreeks) deelnemen en bijdragen. Zij hebben het initiatief genomen om de communicatie-industrie te helpen bij het versnellen van de duurzaamheidstransitie op twee niveaus: duidelijke regels vooropstellen en doen respecteren op het vlak van greenwashing de CO2-voetafdruk van de communicatiesector verlagen.

Binnen enkele weken lanceert men een partnership met carbonexperten, waarna aan Belgische marcom- bedrijven een In-House Carbon Calculator zal aanbieden. Daarnaast komen er opleidingen voor learnings en acties, met het doel de In-House Carbon emissies te reduceren (of te compenseren).

Kort nadien lanceert men de Production Carbon Calculator; een gratis webbased tool om de carbon-uitstoot van campagneproducties te meten en te reduceren. Tegelijkertijd lanceert men een Media Carbon Calculator, die hetzelfde doet voor de mediaplannen; in eerste instantie gebaseerd op generieke data per medium, begin volgend jaar op basis van de data van de Belgische media.

De partners van de coalitie zijn er zich van bewust dat niet alles vanaf dag één ‘up & running’ zal zijn, maar de intentie is er om hier met de hele industrie een collectief succes van te maken.