Communicatie in jongerenpolitiek: “Er bestaat geen silver bullet”

In ons land heeft zo goed als iedere politieke partij een eigen jongerenpartij. Vooruit geeft de jeugd een stem met haar ‘Jongsocialisten’, Open VLD doet hetzelfde met ‘Jong VLD’, N-VA met ‘Jong N-VA… en ook de andere politieke partijen hebben ieder een jongerenafdeling. Maar vergis u niet: hoewel deze partijen minder leden hebben dan in hun hoogdagen, zijn onze jongeren nog lang niet uitgedebatteerd.
Jongerenpartijen proberen al jaar en dag de thema’s die hun raken op de agenda te krijgen en mensen warm te maken voor hun gevatte standpunten. Dat doen ze vandaag nog dynamischer dan vroeger, met een waaier aan politieke acties en activiteiten doorheen het hele land. En hoewel geen enkele Vlaamse jongerenpartij nog meer dan 5000 leden telt – ten opzichte van soms wel 25.000 heel lang geleden –, hebben jongerenvoorzitters allesbehalve het gevoel dat ze in een neerwaartse spiraal zitten. PUB kreeg in deze drukke politieke tijden drie van hen te pakken voor een gesprek.
twijfel om te outen
Als er dan toch een oorzaak moet gezocht worden voor het dalende aantal leden, noemt Philippe Nys, voorzitter van Jong VLD, de uitdagende tijdsgeest en het feit dat jongeren zich vandaag minder snel lijken te willen binden. “De ledenaantallen van alle politieke partijen zijn dalend. Dat is een gevolg van de maatschappelijke evolutie. Toch durf ik zeggen dat we in een periode zitten waarin we aan invloed winnen. Niet alleen in het publieke debat, maar vooral ook binnen onze partij, met de standpunten die we innemen en de activiteiten die we organiseren,” vertelt de nationaal voorzitter van Jong VLD, dat vandaag een stabiele 2000 leden telt. Dat het jongeren alleszins niet aan motivatie ontbreekt, weet ook Jeroen Bergers, nationaal voorzitter van Jong N-VA. “In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, hebben jongeren vaker wel dan niet interesse in politiek. Wanneer je uitgebreid in gesprek gaat met gelijkgezinde jongeren is de stap naar een lidmaatschap vaak niet zo groot. Er zijn misschien bij jongeren wel twijfels om zich politiek te outen, omdat het vaak negatieve reacties van andersgezinden veroorzaakt.”
>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]