Contaynor wordt Andy met Minale Design Strategy

Crea / News

Vernieuwing in de home delivery. Contaynor, een jonge specialist in de levering van dranken, wordt Andy. Met die naam, gekoppeld aan een specifiek identiteitsuniversum, wil Andy doorbreken op een markt die volop groeit. Een nieuw merk met zowel een fysieke als een 100% digitale dimensie. Een transformatie van de hand van Minale Design Strategy.

Contaynor, dat in 2019 door drie jonge ondernemers werd opgericht, is een start-up in de levering van dranken. Met zijn groeiende succes en zijn inzet voor duurzaamheid heeft het de aandacht getrokken van Spadel, dat via The Source, zijn durfkapitaalfonds, een minderheidsparticipatie in het bedrijf genomen heeft.

Op een markt in volle expansie en met nieuwe concepten voor ultrasnelle leveringen is het belangrijk dat je het verschil kunt maken met een zinvol merk. Na een diepgaand strategisch werk en de ontwikkeling van een merkstrategie heeft het bedrijf beslist om zijn oorspronkelijke naam, die een te industriële gevoelswaarde heeft, te laten vallen en een sterk merk te worden met een visuele identiteit die zijn waarden en positionering vertolkt.

The Modern Milkman

De positionering vertrekt van een moderne versie van de melkboer van weleer. De melkboer die zijn flessen bij de deur afzette. Andy is een toffe knul, altijd bereid om te helpen. Hij is ook (H)andy: een praktische en altijd bereikbare dienst.

“We hebben een beroep van vroeger in een nieuw jasje gestopt,” zegt Gwenaël Hanquet, CEO van Minale Design Strategy. “Vandaag heeft de melkboer plaatsgemaakt voor de brouwer die met een elektrische bestelwagen rondrijdt en zijn producten via een digitaal platform verkoopt... maar in de grond is het menselijke aspect van de dienstverlening niet veranderd. Het merk dat wij gecreëerd hebben, antwoordt op een dubbel doel: het is tegelijkertijd fysiek, met een aanwezigheid op verschillende dragers (de bestelwagens, de kleding van de bezorgers enz.), en volledig digitaal.” 

Om te bestaan, moet je gezien worden! Het merk Andy pakt uit met een heel expressieve typografie die de menselijke kant in de verf zet, terwijl de kleur groen, sterk en identitair, het engagement voor duurzaamheid vertolkt. Dat groen dient ook als achtergrond voor de mascotte Andy. Daarnaast zijn er stickers en illustraties die de UPS's en de spontane kant van het merk tot uiting brengen.

Een unieke klantbeleving

Het merk en al zijn codes zijn specifiek voor een optimale digitale beleving ontworpen. De combinatie van al die elementen heeft een volledig redesign van de digitale platformen mogelijk gemaakt, om ze speelser, aantrekkelijker en meer ergonomisch te maken,” vervolgt Gwenaël Hanquet. De customer journey, van de ontdekking tot de bestelling, is gemakkelijk en intuïtief. Alles samen geeft dat een even functioneel als esthetisch resultaat.”

Dankzij deze transformatie is Andy een merk dat de waarden van het bedrijf ten volle uitdrukt, met geoptimaliseerde digitale tools voor zowel de UX als de UI.

“De opdracht die Andy ons heeft toevertrouwd, zegt veel over het besef van het fundamentele belang van strategisch design en branding in de prestatie van een bedrijf, hoe jong het ook is. Een merk dat de positionering en de waarden van het project correct en krachtig weergeeft, zal een onmiddellijke impact op de resultaten hebben. Vandaag meer dan ooit, in een gedigitaliseerde wereld en op een markt waar de prijs van het contact hoger en hoger wordt. In die context blijft het merk de eerste communicatiedrager. Het is essentieel dat we het optimaliseren om het in een echte tool voor het succes te veranderen,” besluit Gwenaël Hanquet.