Content Marketing World - Content die je aan de haak slaat

Marketing / News

Deze week staat in Washington Content Marketing World op de agenda, dé place to be voor contentmarketeers. Twee Belgen brengen exclusief voor PUB de hele week verslag uit. Vandaag: Koen Denolf! 

We hadden het in deze reeks veel over marketing, maar Content Marketing World heeft ook een pak sessies over creativiteit. Een verademing, wanneer je murw geslagen wordt met AI, dat creatieven in de schaduw dreigt te zetten. Spoiler alert: dat zal het niet zo snel doen.

Emotie boven ratio

“Wat is de grootste Disneyfilm?” vroeg Jay Acunzo aan zijn publiek. Daar maakte iedereen onbewust zijn ‘meest favoriete film’ van. Het gaat niet over de grootste of de beste zijn, wel de meest favoriete, die wordt gekozen. Merken concurreren elkaar online met informerende generieke content, de lijstjes of de ‘hoe pak je iets aan’ en ook al worden ze wel gelezen, ze laten een weinig beklijvende indruk achter van de maker. Je wil dus verhalen brengen die een emotie losmaken en dat doe je door het persoonlijk te maken en op zoek te gaan naar herkenbare raakvlakken of zaken die mensen eenvoudigweg raken.

Jay had het over Taylor Blake, die op de Knuckle Buck Farm erin slaagt om een heel menselijke laag te leggen over haar dieren, door ze een naam te geven en allerlei menselijke kwaliteiten te geven of ergerlijke gewoontes te demonstreren. Ster van haar content is Emmanuel de emu, die ondertussen een nationale bekendheid is geworden.

https://www.youtube.com/shorts/GorGy6yLzvg

Emmanuel, ster van Knuckle Buck Farm

Marketeers die betere resultaten willen, zetten in veel gevallen in op meer bereik kopen, terwijl de oplossing in de meeste gevallen ligt in content te maken waar mensen om geven.

Wat is je 'haakje’?

Creatief Liz Willits haalt flink uit naar mensen en merken die met onethische en misleidende haakjes mensen aantrekken naar hun content, de zogenaamde clickbait. Het is niet alleen manipulatief, het is ook vernietigend voor je merk of imago.

We willen wel allemaal aandacht krijgen, maar daar moeten we ook aan werken. Treffend voorbeeld daarbij is Mr. Beast, die zijn content goed weet te ‘verkopen’, door werk te maken van goede titels (‘Lamborghini Vs World's Largest Shredder’), sprekende thumbnails en grappige intro’s.

Mr. Beast kreeg 12mio kijkers voor deze video; kan je daar een Lamborghini van kopen?

Liz mag zich zonder verpinken ‘the #1 marketer to follow on LinkedIn’ noemen, als je haar volgbasis ziet (88.193) en het gemiddelde engagement die elk van haar posts haalt. Haar tip: kijk naar social media marketers: hoe pakken zij het aan? Maar vooral: kijk naar haar.

Dit zijn enkele van de haakjes, die haar brachten tot dit succes:

frustraties en pijnpunten, die herkenbaar zijn voor veel mensen

Met provocerende statements

Door een bepaalde groep heel gericht aan te spreken

Met humor

Daarmee eindigt dag drie van het congres. Deze reeks voor PUBNews bracht de highlights, maar volg vooral Bart en Koen, die zelf nog veel zullen posten komende weken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Door een bepaalde groep heel gericht aan te spreken

 

 

 

 

 

 

Met humor

 

Daarmee eindigt dag drie van het congres. Deze reeks voor PUB Magazine bracht de highlights, maar volg vooral Bart en Koen, die zelf nog veel zullen posten komende weken.