Content Marketing World – Werken aan het contentfabriekje

Marketing / News

Deze week staat in Washington Content Marketing World op de agenda, dé place to be voor contentmarketeers. Twee Belgen brengen exclusief voor PUB de hele week verslag uit. Bart Lombaerts merkte op de eerste congresdag veel pogingen om een contentfabriekje up and running te krijgen, met AI als extra saus erover gegoten.

A.I. Tries 20 jobs. Dat is de titel van de WIRED-reportage die ik op de vlucht naar Washington bekeek. Het was een voorbode van wat we tot nu toe op Content Marketing World te horen en te zien kregen. ‘A.I. Tries content marketing’ was misschien een betere titel van het congres geweest. Nu moeten de 2500 deelnemers het met ‘Evolve’ stellen. Een pover en nogal nietszeggend beestje, maar wie de sessies aandachtig volgde (of toch een deel ervan, want er zijn er zo’n 8 tegelijkertijd), merkte wel een rode draad. Een richting waarin ons vak evolueert.

Content marketing is – althans in de Verenigde Staten en de Angelsaksische landen – het radarwerk steeds beter op elkaar aan het afstemmen. Met als ultieme doel: een contentmarketingfabriek bouwen. Een systeem dat intern en in samenwerking met agencies zo gerodeerd is dat het niet alleen superefficiënt is, maar ook supereffectief. Dat de impact maximaal is. 

We delen graag 5 manieren om tot dat contentmarketingfabriekje te komen. Stuk voor stuk inzichten uit de sessies die we meepikten.

1. If it’s not documented, it doesn’t exist

Deze quote komt uit een presentatie van de voormalige Head of Global Content Strategy & Thought Leaderschip van HR-tech-speler Reward Gateway. Wie een goed gerodeerd geheel wil krijgen, moet een duidelijke strategie bepalen (logisch), maar die daarna ook op papier zetten en daarop de buy-in van elke medewerker krijgen.

Enkel zo slaag je erin om consistentie te bieden. Wanneer een medewerker uitvalt. Wanneer een nieuwe medewerker start. Wanneer je met een bureau begint te werken…

2. Editorial committee

Een contentfabriek kan je enkel bouwen als je ook je interne experts meehebt én de mensen die weten wat er bij de klanten en prospecten leeft. Een redactiecomité of editorial committee is daarvoor een goed instrument. Het geeft hen de gelegenheid hun kennis te bundelen en te delen, maar hen tegelijkertijd ook betrokken te houden bij de contentplannen.

“Your best stories and ideas are outside of your marketing silo. Talk to the front line.”

3. Je contentkalender mag nog steeds in Excel of Google Sheets

Je zou het niet zeggen als je de niet te tellen stands van contenttools in het congrescentrum ziet, maar Excel of Google Sheets zijn nog steeds prima tools om je contentkalender – de basis van je productie – te beheren. Althans volgens onze voormalige Head of Global Content Strategy enz.

Volgens haar is een projectmanagmenttool het belangrijkste hulpmiddel. In een andere sessie zweerde de contentverantwoordelijken van tekensoftware Autodesk dan weer bij Airtable om alles georganiseerd te krijgen, inclusief de contentkalender. Mixed feelings dus.

4. Optimaliseren, optimaliseren, optimaliseren

Een eyeopener was de presentatie van A. Lee Judge, die het had over B2B-podcasting. Zijn boodschap? Het draait niet om je podcast, het draait om wat je daarmee wil bereiken. Daarom is het belangrijk om te kijken hoe je de conversie kan optimaliseren. En dat gaat zeer ver. Van extra kanalen om je podcast te promoten, tot het verknippen van de content, tot het optimaliseren van de landingspagina.

Dit is natuurlijk maar een voorbeeldje. Los van podcasting blijft het optimaliseren van je inspanningen op basis van de resultaten gigantisch belangrijk. In plaats van telkens nieuwe content te maken, kan het dus een goed idee zijn om even stil te staan, te kijken wat wel en niet werkt, en het gedane werk te verbeteren.

5. AI als extra saus

En AI dan? De algemene consensus is dat het een geweldige tool is om research mee te doen, om eerste ideeën mee te genereren. Volop gebruiken dus. Om tijd te winnen en die tijd aan creatie, meten en optimaliseren te kunnen besteden.

Wij zijn alvast klaar voor de volgende congresdag. Tot morgen!