CORONATRACKING WAVE 4: MERKEN BLIJVEN BEST NIET STILSTAAN

Communication / Media / News / Serviceplan Corona Tracking

Twee keer per maand publiceert Serviceplan Group de resultaten van hun nationale rondvraag, in samenwerking met PUB, rond de economische impact van Covid-19 in België. Daarin geven 600 Belgen tussen 18 en 69 jaar een inkijk in hun gemoedstoestand, gewoontes, koopgedrag en mediagebruik. Deze week ontdek je de resultaten van week 21 en 22 van de pandemie, de laatste van de studie. Daaruit blijkt dat het optimisme van de consumenten is blijven dalen, dat prijs en kwaliteit de belangrijkste koopcriteria blijven, ook al loopt de quarantaine stilaan op zijn einde, en dat de boost in tv- en online nieuwsconsumptie verminderd is.

OPTIMISME BLIJFT DALEN

In de afgelopen acht weken is het percentage van mensen met een positief gevoel gezakt van 72% naar 65% (-7.4p.p.). Het aantal mensen met een pessimistisch  gevoel steeg van 21.8% naar 30.3% (+8.5p.p).

Mensen met een positieve ingesteldheid zijn vooral mannen, in een relatie of getrouwd, hoogopgeleid en voltijds aan het werk. De meerderheid onder hen woont in Brussel en is tussen de 18 en 39 jaar oud.

31% VAN DE BELGEN DENKT DAT DE HUIDIGE MAATREGELEN ZULLEN DUREN TOT DE PERIODE TUSSEN JULI EN OKTOBER

Het aantal mensen dat gelooft dat de quarantaine-maatregelen meer dan drie maanden zullen duren (tot juli) of zelfs meer dan 6 maanden (tot oktober) is eind mei gestegen met 14 p.p. (van 17% naar 31%) tegenover begin april.

De pandemie heeft heel wat veranderingen teweeggebracht in de gewoontes van de Belgen, vooral tijdens de eerste weken.

Wat we nu zien is dat heel wat gewoontes die sterk aanwezig waren aan het begin van de lockdown, zoals contact met vrienden en familie via social media en meer huishoudelijke of lang uitgestelde taken doen nog altijd aanwezig zijn voor meer dan 55% van de bevolking, maar wel gedaald zijnover de weken heen.

Andere trends zijn dan weer steeds relevanter geworden doorheen de weken, zoals plannen voor de toekomst entechnologische verbeteringen aanbrengen aan de woning.

Die shift in denk- en leefwijze kan de komende maanden zeker aanhouden, gezien een aantal maatregelen nog van kracht blijven. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden.

HERVATTING IN CONSUMPTIE VOOR CATEGORIEËN DIE EEN DALING TE VERDUREN KREGEN

Home Improvement zag een significante stijging tegenover het begin van de lockdown (+6p.p.) en met de heropening van de winkels zien ook categorieën die een daling te verduren kregen een hervatting in consumptie sinds eind mei: Alcoholische Dranken, Retail Fashion, Schoenen en Accessoires, Cosmetica en Schoonheidsproducten.

AANKOPEN IN DE WINKEL VOORAL BELANGRIJK VOOR RETAIL FOOD, SWEETS & SNACKS EN DRANKEN

We zien een opvallende shift naar onlineaankopen voor zowel Vrouwen- als Mannen-Retail Fashion(40% koopt online), Schoenen en accessoires(34% koopt online), Gezondheidsmiddelen en abonnementen(25% koopt online) en Huishoudelijke apparaten (23% koopt online)

Voor Hardware/DIY/Home Improvement-productensteeg het offline aandeel van33% naar 43% bij de heropening van de winkels in week 19. Dat toont aan dat klanten voor deze categorie de voorkeur geven aan aankopen in de winkel wanneer mogelijk.

Aankopen in de winkel blijft in het bijzonder belangrijk voor retail food,sweets &snacks en dranken, waar meer dan 60% offlinekoopt.

PRIJS BLIJFT HET BELANGRIJKSTE CRITERIUM

89% van de Belgen geeft aan dat prijs en kwaliteit zeer belangrijke criteria zijn bij hun aankopen.

Aangezien heel wat activiteiten momenteel gelimiteerd of verboden zijn door de pandemie, is kopen voor heel wat mensen een centrale focus geworden (boodschappen, schoenen en accessoires, retail fashion, huishoudelijke apparaten). Nu mensen meer tijd hebben om te beslissen, beginnen ze meer factoren te analyseren.

Regionale producten, die sterk gepusht werden aan het begin van april (61%), blijven een sterke trend maar daalden licht tegen eind mei (59%).

63% hecht belang aan service en consultatie, wat dan ook steeg in mei tegenover april (+3.8p.p).

In het huidige consumptieklimaat gaan mensen vooral aandacht besteden aan koopcriteria die hen voorzien van de gewoonlijke veiligheid en continuïteit. Dat zorgt voor hogere verwachtingen op vlak van kwaliteit, maar ook prijs krijgt meer aandacht.

Voor de meeste Belgen is de merknaam het minst belangrijke aspect tijdens een aankoopbeslissing.

CONSUMENTEN VRAGEN NOG STEEDS MEER AANDACHT VOOR HUN NODEN

De vraag naar meer aandacht voor de noden van consumenten blijft al 6 weken lang heel aanwezig. Het vertrouwen in de economie en in mediakanalen is afgezwakt maarBelgen tonen overwegend vertrouwen in de aanvoer van producten en informatie.

75% geeft aan dat merken hun noden niet genoeg in acht nemen, een perceptie die de afgelopen weken niet verbeterd is. Merken moeten dus nog steeds voor een verandering zorgen.

60% vindt reclame aanvaardbaar in de huidige situatie en50% van de bevolking zou online graag geïnformeerd blijven over merken, producten en aanbiedingen.

Naarmate de lockdown vordert, vertrouwt 69% er nog steeds in dat de economie alle nodige producten kan voorzien. Het vertrouwen in mediakanalen daalde met 7.5p.p, met een vertrouwen van 69% tegenover de initiële 77%.

Sterke en traditionele merken krijgen de voorkeur van 51% van de Belgen.

DE BOOST IN TV- EN ONLINE NIEUWSCONSUMPTIE VERTRAAGT

Meer dan 45% van de Belgen geeft nog altijd aan dat hun consumptie van tv-nieuws gestegen is door de huidige lockdownmaatregelen. Toch is de grote stijging in mediagebruik zoals tv-nieuws, online nieuws, online zoekmachines, Facebook, video chats enstreamingvan begin april lichtjes verzwakt. Het gebruik van console- en computerspelletjes lag ook hoger in week 15 en 16, met een daling in week 21 en 22.

Youtube, Instagram, Snapchat en Tiktok bleven de afgelopen acht weken stabiel.

SAMENGEVAT

Aan de ene kant leidt de onzekerheid bijheel wat Belgen tot stagnatie. Op persoonlijk vlak wachten ze af hoe de situatie evolueert en is er twijfel om toekomstplannen te maken.

Aan de andere kant blijven merken best niet stilstaan. Het is nu meer dan ooit belangrijk om aanwezig te blijven, in contact te blijven en een actieve rol te spelen. Er zijn heel wat kansen om met de consumenten in contact te staan op verschillende touchpoints dankzij het hogere mediagebruik. De vraag van de consumenten om meer op hun noden in te spelen, toont het belang van relevante communicatie aan.

Consumenten willen dat merken inspelen op hun noden en willen meer sociaal engagement zien. Het is tijd om latent brand equity te creëren aan de hand van de corporate social responsibility, in plaats van neutraal te blijven binnen de huidige situatie.

BENIEUWD NAAR MEER?

Met deze laatste golf zijn alle resultaten van de Corona Tracking van de afgelopen twee maanden besproken. Bedankt om er elke week bij te zijn.

Als je interesse hebt om dieper in te gaan op hoe het koopgedrag van jouw klanten veranderd is en welke aanpassingen nodig zijn om efficiënt aan hun noden te voldoen zodat je merk vlot overleeft, contacteer ons dan op n.delhalle@serviceplan.com. We boeken graag een datum die voor jou past om een workshop te organiseren voor jou en je team, uiteraard volledig volgens de veiligheidsmaatregelen.