Covid-19, een deuk in ons consumentenvertrouwen?

News / Research / Retail

Het coronavirus heeft in maart 2020 een enorme impact op het consumentenvertrouwen, en dat in bijna alle Europese landen. Dat blijkt uit recent onderzoek door GfK. Zowel de economische verwachtingen (-20 punten) als de koopbereidheid (-13 punten) ondervinden zware verliezen, terwijl de inkomensverwachtingen (-9 punten) matig afnemen ten opzichte van de voorgaande maand. Bovendien moet rekening worden gehouden met het feit dat het onderzoek in de eerste twee weken van maart heeft plaatsgevonden. Dit betekent dat in de meeste landen het merendeel van de antwoorden op de enquête werd verzameld voordat er inperkingsmaatregelen waren genomen om de verspreiding van het coronavirus te vertragen. Aangezien deze maatregelen wekenlang effectief zullen zijn, is een verdere daling van het Europese consumentenvertrouwen zeer waarschijnlijk.

Economische verwachtingen

Europa wordt geconfronteerd met de dreiging van een van de zwaarste recessies in zijn geschiedenis, aangezien de Europese economische verwachtingen ten opzichte van de vorige maand drastisch achteruitgaan (-20 punten). Op nationaal niveau meet GfK de hoogste verliezen in Italië (- 43 punten), de eerste zwaar getroffen Covid-19-hotspot in Europa, evenals in Frankrijk (-29 punten). Verder is het opmerkelijk dat er een cluster is van enkele oostelijke EU-landen zoals Polen, Slowakije en Hongarije met een (nog steeds) bevredigende prestatie over de hele linie van indicatoren. In België is de daling iets minder dan het EU gemiddelde (-15 punten), maar we blijven wel pessimistischer (-31 punten) dan onze buurlanden.

Inkomstenverwachtingen

Een crashend economisch vooruitzicht leidt ook tot een aanzienlijke daling van de inkomstenverwachtingen. De algemene indicator voor Europa daalt met -9 punten en bereikt een niveau van +5 punten in maart. De grootste verliezen worden geleden in Griekenland (-22 punten) en Italië (-18 punten). Er is nog steeds een cluster van landen in Midden- en Oost-Europa met een cijfer dat ver boven het lange termijn gemiddelde van de indicator (het nulpunt) ligt. In België gaat de indicator er sterker op achteruit (-11 punten), waarbij we net onder het nulpunt duiken (-3 punten).

Koopbereidheid

Net als bij de economische en inkomensvooruitzichten wordt ook de koopbereidheid geconfronteerd met grote verliezen (-13 punten). Kroatië (-27 punten), Italië en Oostenrijk (-24 punten elk) zijn op dit vlak het meest getroffen in deze maand. Dit is de enige indicator waar België minder slechts presteert dan het EU gemiddelde: met een daling van -8 punten blijven we nipt boven het nulpunt (+1 punt).