Creatis opent de deuren


Van links naar rechts: Edouard Meier, directeur Creatis Brussel, Didier Reynders vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Stéphan Salberter, head of Corporate Communications and Relations ING België.
Creatis opent, samen met ING en KissKissBankBank, een incubator voor Belgische ondernemingen in de culturele en creatieve sector. Creatis, broedplaats voor culturele ondernemers, staat volledig in het teken van ondernemerschap en innovatie in alle cultuurdomeinen: media, audiovisueel, animatie, muziek, architectuur, internetcultuur, reclame, mode, beeldende kunsten, fotografie, culinaire kunsten, kunstberoepen, ontwerp, pers, radio, erfgoed, uitvoerende kunsten, publieke kunst… Met de steun van ING België wil Creatis de ontwikkeling van ondernemingen uit de culturele en creatieve sector begeleiden en versnellen. De incubator is gevestigd in het ING Art Center aan het Koningsplein, dat al de door ING België georganiseerde tentoonstellingen herbergt en zo op de Kunstberg een plek van permanente dialoog met de stad en de maatschappij in hartje Brussel wordt.
In drie selectierondes koos de jury ondernemingen uit de creatieve en culturele sector die willen groeien. Er werd voorrang gegeven aan ondernemingen die een innovatieve activiteit ontwikkelen op digitaal vlak en werken aan projecten die kunnen worden uitgespeeld op de Europese en internationale markten, en waarvan de oprichters over de grenzen van sectoren en werkwijzen heen denken.
Airplane Mode is een vereniging die tot doel heeft de lokale cultuur en kunstenaars te promoten, te producen en te verspreiden. Dat doet het via twee grote activiteiten. Enerzijds organiseert het allerlei evenementen, zoals concerten, voorstellingen of tentoonstellingen. Anderzijds maakt en deelt het content via een mediaplatform. (https://airplanemode.be/ )
BeMuseum. De oprukkende digitalisering dwingt musea tot ingrijpende veranderingen. De uitdagingen zijn talrijk en vaak voor alle instellingen dezelfde. Het is dan ook raadzaam om uitwisseling van goede werkwijzen en samenwerking te stimuleren. BeMuseum wil een netwerk vormen van en voor Belgische museumprofessionals. Door te focussen op vernieuwing wil het een ruimte voor dialoog creëren, de solidariteit tussen musea versterken en samenwerking aanmoedigen. (http://bemuseum.be/ )
Big Boy Systems ontwikkelde een camera, Third-I. Het nam er een patent op en wil hem nu commercialiseren. De draagbare camera maakt het mogelijk om de subjectieve auditieve en visuele ervaring van de gebruiker te delen. Hij maakt bijzonder meeslepend audiovisueel materiaal door 3D-beelden en binauraal geluid te combineren. De mogelijke toepassingen zijn legio. (http://www.bigboysystems.com )
Delitoon – nieuw en uniek in Europa – vond een nieuwe manier uit om strips te lezen op het internet. Vanuit de overtuiging dat beeldschermen ook geschikt zijn als medium voor strips, biedt Delitoon striptekenaars en lezers een ontmoetings- en uitwisselingsplek aan, die is geïnspireerd op een Koreaans model. Webtoon bewees al dat het mogelijk is om strips te maken die zijn aangepast aan het medium internet. (http://www.delitoon.com )
Divercities is een nieuwe cultuurgids, waarin elke aanbevolen locatie of activiteit gepaard gaat met een multimediale playlist (muziek, filmpjes, games, podcasts, krantenartikelen enz.). Het is een leuke en interactieve manier om op de hoogte te blijven van de culturele actualiteit in Brussel en het buitenland. Bovendien is de mobiele app volledig gratis. (http://divercities.eu/ )
FOMO. F(ear) O(f) M(issing) O(ut) is een innovatieve online cultuuragenda. FOMO is gekoppeld aan de evenementen in Facebook en reikt een selectie van de beste culturele ‘events’ in Brussel aan. De ‘wall’ vol affiches is een ideale plek om nieuwe artiesten, galerieën, tentoonstellingen, concerten enz. te ontdekken. De personaliseerbare filters garanderen dat de gebruiker nooit meer een belangrijk evenement in de hoofdstad mist. Fomo.be ging half februari 2017 online. Binnenkort worden ook andere steden opgenomen in de online agenda. (https://fomo.be/ )
FTRSND (Future Sound) is een collectief van muzikanten en ondernemers die zich toeleggen op elektronische muziek. Het stimuleert een ecosysteem dat kunstenaars en muziekbedrijven samenbrengt, stelt muzikanten in staat om hun artistieke en commerciële vaardigheden aan te scherpen en ontwikkelt ondernemingsprojecten voor opkomende muzikanten. Het ligt onder meer ten grondslag aan de Brussels Electronic Marathon. (https://www.ftrsnd.com/ )
Museomix is een open en diverse gemeenschap van mensen die gepassioneerd zijn door cultuur, technologie en innovatie, en die dromen van een open, digitaal en participatief museum. Museomix, dat zijn cultuurbemiddelaars, doe-het-zelvers, designers, ontwikkelaars, grafici, communicatiespecialisten, kunstenaars, schrijvers, wetenschappers… die elkaar treffen in een museum voor een creatieve, intensieve en feestelijke driedaagse. Vanuit de diversiteit van hun ideeën, visies en expertise bedenken en bouwen zij samen, in verschillende teams, innovatieve vormen van cultuurbemiddeling met als doel ‘het museum anders te beleven’. Museomix is een internationaal gebeuren: elk jaar nemen deelnemers begin november hun intrek in verschillende musea over de hele wereld. In november 2016 vond Museomix plaats in 17 musea in 15 steden uit 5 landen. (http://museomix.be/)
Nationa(a)l is een Brussels bureau dat instaat voor de productie en artistieke leiding van opkomende en gevestigde Belgische talenten (mode, design, muziek, drukwerk, film, gastronomie, beeldende kunst, digitale kunst, dans) en brengt hen in contact met merken, bedrijven en het publiek. Zij geven advies en produceren de beste content en kunstproducten, werken unieke belevingen uit en bieden diensten aan als curator. België is buitengewoon rijk aan creatief talent. Daarom stelt Nationa(a)l zich tot doel hen in contact te brengen met merken, bedrijven en het publiek via drie basisactiviteiten: het Nationa(a)l Creative Agency, de Nationa(a)l Pop-Up Store en de Nationa(a)l Talent Hole. (http://www.nationalstore.be/ )
Poolpio is een audiovisueel productiehuis dat zich toelegt op virtual reality. Het maakt 360°-films voor bedrijven en het grote publiek, en ontwikkelt zijn eigen productiematerieel. Het verzorgt ook de productie voor Experience, het eerste virtualrealityfestival in België. (http://poolpio.com/ )
Poppositions is een hoogstaande kunsthappening op de scheidingslijn tussen tentoonstelling en beurs. Poppositions ontstond in 2012 en biedt opkomende organisaties die zich tijdens de kunstbeurzenweek willen tonen een degelijk en betaalbaar alternatief. Van 20 tot 23 april 2017 is het ING Art Center de gastheer. (https://www.poppositions.com/ )
Stéphanie Anspach. Hoewel Stéphanie Anspach, autodidacte en visionair, nog maar 24 jaar is, leverde het label dat haar naam draagt al zijn vijfde collectie af. Die is een uiting van haar maturiteit en haar aangeboren talent voor grafische verfijning. Een jaar nadat ze werd uitgeroepen tot ‘Grootste modetalent van het jaar’ legt ze zich toe op wollen truien – ‘made in Belgium’ – en blijft haar motto ‘Less is mode’. (http://stephanieanspach.be/ )
Dogstudio, Superbe en KIKK zijn drie structuren die samen een complementair creatief ecosysteem vormen. Dogstudio is een digitaal agentschap dat al tal van internationale prijzen won. Het ontwerpt websites, communicatiecampagnes, applicaties en interactieve online-ervaringen. Superbe bouwt interactieve fysieke installaties voor evenementen en communicatiedoeleinden. Naast zijn commerciële opdrachten doet de studio ook aan onderzoek en ontwikkeling en aan artistieke creatie. KIKK is een vzw die kunst, wetenschap en technologie met elkaar in aanraking brengt. Dat doet het door evenementen te organiseren – zoals het jaarlijkse KIKK Festival in Namen – educatieve projecten te ontwikkelen, advies te geven en de productie waar te nemen voor artiesten. KIKK is ook een van de stichtende partners van TRAKK, de creatieve hub en fablab in Namen, en van het Smart Gastronomy Lab, waar gastronomie, wetenschap en technologie samenkomen. (Superdog : http://www.dogstudio.be; KIKK festival : http://www.kikk.be/2016 ; Superbe : http://superbe.be )
Walden gebruikt duurzame materialen en technieken om dagelijkse voorwerpen opnieuw uit te vinden en zo ecologische bouwoplossingen met elegantie te verzoenen. Het bedrijf ontwikkelt duurzame interieurs – het maakte onder meer de binneninrichting en het meubilair voor Creatis Brussel. (http://www.waldenproject.be/ )
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]