Creative Belgium Awards Jury 2021: Sebastien Greffe spreekt

Awards / News

De jury van de Creative Belgium Awards is hard aan het werk. Naar goede gewoonte haalt PUB de voorzitters voor de microfoon om hen uit te horen over de gang van zaken - zonder ook maar iets van de resultaten te verklappen, natuurlijk. Vandaag aan de beurt: Sebastien Greffe, voorzitter van de jury Design. Recent werd Sebastien Greffe creative director bij WeWantMore, daarvoor was hij aan de slag bij onder meer Duval Branding en Wunderman Thompson. De cirkel is voorlopig rond, want hij debuteerde destijds bij WeWantMore als designer. Believe it or not: het is de eerste keer dat Sebastien Greffe deel uitmaakt van een jury. En meteen als voorzitter. "Als je iets doet, moet je het meteen goed doen," zegt hij. "Ik ben dus een onbeschreven blad." (lacht)

Zijn eerste dag als jurylid en -voorzitter was alvast een toffe ervaring, zegt Sebastien Greffe: "Het was een divers team, uit verschillende disciplines. User interface designers naast mensen uit de klassieke branding, en ook docenten. Ik wou de visie om naar design te kijken verbreden, want goed design vind je overal." Voor het te bekronen werk wilde hij niet de focus leggen op 'flitsende' merken, maar op fris design dat zijn werk doet met enige doelmatigheid, legt de juryvoorzitter uit. "Er zaten trouwens kritische stemmen in de jury, dat vond ik goed. 2020 was natuurlijk een speciaal jaar, om het met een understatement te zeggen. Toch vond ik het geen overgangsjaar. Ik zag in dit crisisjaar pieken van creativiteit! Het was erg duaal, een periode van burgerzin én van burgerlijke ongehoorzaamheid, waarbij het belang van cultuur - bij het ontbreken ervan - werd onderstreept."

Het algemene niveau was dus OK? "We zagen grote hits én missers," zegt Sebastien Greffe. "Er waren iets minder inzendingen voor deze categorie. Maar het was heel divers werk, soms uit onverwachte hoeken. De nieuwe realiteit dwong veel mensen in de richting van digitaal, de nieuwe taal die werd ontwikkeld wilden we belonen. Waarbij ik als voorzitter alle aspecten aan bod liet komen tijdens de jurering. Als voorzitter ben ik begeleider, maar tijdens die mooie discussies heb ik toch ook mijn eigen stem laten horen zonder sturend te willen zijn."

De jury van de Creative Belgium Awards is hard aan het werk. Naar goede gewoonte haalt PUB de voorzitters voor de microfoon om hen uit te horen over de gang van zaken - zonder ook maar iets van de resultaten te verklappen, natuurlijk. Vandaag aan de beurt: Sebastien Greffe, voorzitter van de jury Design. Recent werd Sebastien Greffe creative director bij WeWantMore, daarvoor was hij aan de slag bij onder meer Duval Branding en Wunderman Thompson. De cirkel is voorlopig rond, want hij debuteerde destijds bij WeWantMore als designer. Believe it or not: het is de eerste keer dat Sebastien Greffe deel uitmaakt van een jury. En meteen als voorzitter."Als je iets doet, moet je het meteen goed doen,"zegt hij. "Ik ben dus een onbeschreven blad."(lacht)
Zijn eerste dag als jurylid en -voorzitter was alvast een toffe ervaring, zegt Sebastien Greffe: "Het was een divers team, uit verschillende disciplines. Digitale designers uit de reclamesector naast mensen uit de klassieke branding agency's, maar ook docenten. Ik wou de visie om naar design te kijken verbreden, want goed design vind je overal."Voor het te bekronen werk wilde hij niet de focus leggen op 'flitsende' merken, maar op fris design dat zijn werk doet met enige doelmatigheid, legt de juryvoorzitter uit. "Er zaten trouwens kritische stemmen in de jury, dat vond ik goed. 2020 was natuurlijk een speciaal jaar, om het met een understatement te zeggen. Toch vond ik het geen overgangsjaar. Ik zag ook in dit crisisjaar pieken van creativiteit! Het was erg duaal, een periode van burgerzin én van burgerlijke ongehoorzaamheid, waarbij het belang van cultuur - bij het ontbreken ervan - werd onderstreept."
 
Het algemene niveau was dus OK? "We zagen grote hits én missers,"zegt Sebastien Greffe. "Er waren iets minder inzendingen voor deze categorie. Maar het was heel divers werk, soms uit onverwachte hoeken. De nieuwe realiteit dwong veel mensen in de richting van digitaal, de nieuwe taal die werd ontwikkeld wilden we belonen. Waarbij ik als voorzitter ook trachtte om alle stemmen aan bod te laten komen tijdens de jurering. Ik zie de rol van voorzitter vooral in het stellen van de juiste vragen, om zo de discussie op gang te brengen, en finaal tot de essentie van het ingestuurde werk te komen."