Creative Belgium en YIN UNITED innoveren met inclusie

Communication / News

Exact één jaar geleden maakte Creative Belgium de resultaten bekend van haar ‘Creative Voices’-onderzoek naar inclusie en diversiteit bij 117 creatieve bureaus. Toen bleek onder meer dat vrouwen en minderheidsgroepen ondervertegenwoordigd waren en dat het stressniveau te hoog ligt. Om deze situatie te verbeteren, lanceren Creative Belgium en het nieuwe YIN UNITED nu op maat gemaakte ‘coaching sessions’ voor de creatieve sector. Deze sessies, die we ook al in het vorige PUB Magazine aankondigden, hebben tot doel om inclusief denken standaard te maken in de sector en zo te komen tot meer innovatie, betere bedrijfsresultaten en een optimale bedrijfscultuur.

Inclusie broodnodig voor onze sector

Met dit aanbod willen Creative Belgium en YIN UNITED een antwoord bieden op een nood in de markt. Gebrek aan diversiteit en inclusie belemmeren immers de groei en vernieuwing van de sector, want research bewees al herhaaldelijk dat diversiteit tot meer winst, meer innovatie en hogere waardebepaling leidt. Als duidelijk antwoord om een meer inclusieve en vooruitstrevende industrie te worden start Creative Belgium in 2021 met het aanbod van coaching en training voor alle niveaus en alle departementen in de creatieve sector. En dat doen ze niet alleen, want ze schakelen hiervoor de expertise in van YIN UNITED. 

De nieuwe training & coaching aanpak van YIN UNITED

YIN UNITED werd opgericht door Liesbeth Dillen en Emily Rammant, die beiden als inspirerend spreker op het podium stonden tijdens de conferentie ‘Creative Voices’. Daar is het idee gegroeid om de resultaten van ‘Voices of our industry’ om te zetten in iets positiefs en de creatieve sector te inspireren tot actie. Samen met Isabel Van den Broeck van Creative Belgium formuleerden ze hun antwoord in de vorm van vier training- en coachingmodules die de pijnpunten uit het rapport aanpakken. Hiermee willen ze inclusie en innovatie voeden in de creatieve sector.

“De cultuur van opleidingen en training is onvoldoende aanwezig in de bureaus. 55% van de medewerkers uit onze sector volgde geen opleiding het laatste jaar, en ongeveer de helft van deze personen weet niet hoe ze een opleiding moeten aanvragen. Hier ligt dus een enorme opportuniteit, want coaching is een sterke manier om positieve gedragsverandering en groei te realiseren. Samen met onze training- en coachingpartner YIN UNITED zullen we zorgen voor blijvende positieve verandering, op alle niveaus,” zegt Isabel Van Den Broeck, managing director van Creative Belgium.

Ook Dillen en Rammant zijn vastberaden een frisse wind door het creatieve landschap te laten waaien: “Vernieuwend denken vraagt om meer diversiteit in denken en de buitenwereld via consumer insights naar binnen te halen. Dit vraagt tijd en energie, waar zowel leiders als professionals vaak een tekort aan hebben. Wij vonden dit het perfecte moment aangezien de creatieve sector sowieso al bezig is met zichzelf heruit te vinden. Dan moet je durven een aantal dingen anders te doen. De business cases zijn gemaakt door McKinsey & co. en bewezen al dat inclusief leiderschap rendeert op vlak van resultaten en mensen,” aldus Liesbeth Dillen.

“Bij de launch focussen we ons op de creatieve sector omwille van haar voortrekkersrol in de beeldvorming van hoe we leven en werken in de wereld van morgen. Het is ook de sector waar mijn hart ligt. Maar uiteraard is ons aanbod even relevant voor marketeers en spelers uit andere sectoren,” besluit Emily Rammant.

Het aanbod wordt eveneens uitgedragen naar alle creatieve sectoren via Flanders DC. Voor een overzicht van de verschillende modules kan je terecht op de website.