Creative Belgium heeft nieuwe voorzitter

Creative Belgium 2017

Communication / News / People

Creative Belgium 2017

Creative Belgium board 2017 (Geoffrey Hanson is missing) © Jef Boes

Tijdens de eerste samenkomst van de nieuwe raad van bestuur van Creative Belgium is Jens Mortier (mortierbrigade) unaniem verkozen tot voorzitter van Creative Belgium. Opvallend is dat de oude en nu dus ook nieuwe voorzitter Franstaligen oproept om zich kandidaat te stellen bij de volgende verkiezingen van Creative Belgium. “Ik ben blij dat ik nog even mag doorgaan, en zou dan de fakkel doorgeven aan degene van de nieuwe board die naar de meetings komt, zich hard inzet, en die dat het meest verdient. Jammer dat er zich geen Franstaligen hebben aangeboden, maar die kunnen volgende keer meedoen als ze goesting hebben.”

Over de huidige gang van zaken is Jens Mortier  vastberaden: “Twee jaar geleden hebben we Isabel en Greet binnengedraaid, en zijn we van een club naar een open creatief platform gegaan, er kwam een nieuwe mooie website, het gala werd moderner, er waren de Creative Sessions, de Michel Leen Award werd de Young Talent Award, er was de Director’s Lounge, er is een nieuw en helemaal digitaal entry & voting systeem, ons jaarlijkse book met het beste werk ligt nu ook in de winkels, en nog veel meer. We zijn van 340 naar meer dan 500 leden gegaan, en we zijn financieel (eindelijk) kerngezond. De komende jaren denk ik dat we vooral moeten werken aan het inspireren en motiveren van de nieuwe generatie creatieven, onder het volgende motto - in het Engels klinkt dat altijd beter - 'Creative Belgium wants to unite and inspire the next generation of creative talent and help the creative industry to prove its added value. Promoting creativity as a driver of economic and social good, and change.' Ik ben heel content met de nieuwe board.”

Als ledenorganisatie is de raad van bestuur verantwoordelijk voor de algemene directie van Creative Belgium, het programma en waar de centen heen gaan. De raad werkt naar de toekomst, inspireert andere leden en stuurt mee het dagelijks bestuur aan. Leden van de raad van bestuur zullen Creative Belgium ondersteunen door ideeën aan te brengen en initiatieven mee uit te dragen. Dit alles moet ons helpen om creativiteit voor merken nog meer uit te dragen. We laten die leden graag zelf ook nog even aan het woord over hun engagement:

Raoul MarisGelotology: “Communicatie is een handige tool, maar de gereedschapskist is veel en veel groter. Waarom zouden we ons nog beperken tot het creatief invullen van bepaalde media-kanalen als we nieuwe producten kunnen maken, als we nieuwe permanente services kunnen bedenken. De technologie is voorhanden en er zijn genoeg partners beschikbaar die kunnen helpen bij het schalen en distribueren. Tijd dus om het breder te zien en daar zet ik graag mijn schouders mee onder.”

Odin Saillé - DDB: “Goed design is ongelooflijk belangrijk. Het bepaalt de volgorde waarin we informatie verwerken, hoe we dingen vasthouden, hoe we navigeren en hoe we iets interpreteren. Het kan dingen eenvoudiger maken, mooier maken, het kan geld inzamelen, informeren en verenigen. Het is de moeite waard om er tijd in te steken, om ervoor te betalen en om het te erkennen voor zijn creativiteit en inzichtelijkheid.Als Creative Belgium dat er kan inkrijgen bij mensen binnen en rondom ons vak, is mijn missie geslaagd.”

Niels Schreyers - Leo Burnett: “Creatieve vrijheid dat is zonder belemmeringen kunnen creëren. Vakmanschap helpt daarbij, en in ons vak zit zeer veel vakmanschap. Jong talent leert via digitale kanalen razendsnel nieuwe vaardigheden. Meer ervaren mensen scholen zich in verschillende richtingen constant bij. Art directors, coders, copywriters, grafisch designers, fotografen, filmmakers, motion designers... ons vak is de ideale uitlaatklep voor deze creatieve geesten. Creative Belgium wil hun talent steunen, tonen en promoten.”

Guido Gouffeau - Prophets: “Jonge creatieve honden pissen al lang niet meer tegen de velgen van Porsches op Madison Avenue, maar tegen Teslas in Silicon Valley. CB moet dus ook daar zijn territorium afbakenen.”

Manuel Ostyn - These Days: “"Als er 1 vak is dat altijd overeind zal blijven is het creativiteit. De voortdurend en steeds sneller evoluerende media/markt zal altijd creativiteit nodig hebben om het verschil te kunnen maken. Zelfs de meest innovatieve platformen of retargetting algoritmes, die bij aanvang trouwens pure creativiteit zijn, zullen na verloop van tijd verzadigd geraken en nood hebben aan frisse creatieve invullingen. Creativiteit is dus vreemd genoeg zeer traditioneel, net omdat ze inherent innovatief is. Een stiel met toekomst, dat treft voor 'the next generation'."

Geoffrey Hantson - Happiness: “Jongeren zijn zuurstof. En zoals je weet: geen zuurstof, geen leven. Vandaag kunnen jonge creatieve hun talent gaan ontwikkelen en botvieren op veel verschillende plaatsen, in veel verschillende sectoren. En toch wil ik hen van één zaak overtuigen: ons vak is nog nooit zo leuk geweest. Door technologie én door mentaliteit zijn er letterlijk zo goed als geen beperkingen meer, behalve dan misschien je eigen verbeelding. Ik wil dus heel graag jongeren weer warm maken voor ons prachtig vak.”