Creative Belgium School van start met creative drills bij founding partners

4schools / Communication / News

Op 23 september 2024 ging de Creative Belgium School van start, een ambitieus postgraduaatprogramma dat jonge mensen opleidt tot conceptuele creatieve denkers en makers. Met 22 studenten en een innovatieve aanpak zet de school in op het vormen van de creatieve professionals van morgen. “De kracht van dit programma zit in de diversiteit van de studenten en de praktijkgerichte aanpak,” zeggen Greet Wachters en Isabel Van den Broeck, de vrouwen achter de Creative Belgium School.

Creativiteit voor iedereen 

Het programma richt zich niet uitsluitend op jongeren met een traditionele creatieve achtergrond, maar trekt ook mensen aan uit andere disciplines. Volgens Wachters en Van den Broeck is dat bewust: “We geloven dat creativiteit geen exclusiviteit is van artistieke profielen. Iedereen kan, met de juiste begeleiding, leren conceptueel te denken en vernieuwende ideeën te ontwikkelen.”

De kracht van het programma zit in de balans tussen theorie en praktijk. Inspirerende talks van creatieve zwaargewichten uit de industrie en de creatieve begeleiding van Tom Jacobs en Jonas Caluwé  vormen een essentieel onderdeel van het curriculum. “Tom & Jonas begeleiden de studenten niet alleen, maar zien hen ook groeien in hun creatieve denkproces. Dat is inspirerend voor iedereen die erbij betrokken is,” aldus Greet Wachters.

Een vliegende start 

De eerste module sloot 2024 af met een indrukwekkend resultaat: een longlist van maar liefst honderd ideeën verspreid over acht briefings. Die wordt de komende maanden verfijnd tot een shortlist per student, met als doel sterke portfolios te creëren. “We schrijven samen een prachtig verhaal. Het enthousiasme en de groei van de studenten bewijzen dat dit programma een schot in de roos is.”

Vooruitblik naar 2025

Het nieuwe jaar brengt verdere uitdagingen en opportuniteiten voor de Creative Belgium School. Zo starten op dinsdag 7 januari 2025 de Creative Drills (module 2), waarin studenten wekelijks briefings ophalen bij de Founding Partners (Accenture Song, Bridgeneers, Happiness Brussels, LDV United, mortierbrigade, Ogilvy Social.Lab, Publicis Groupe, Egghunter en VML Belgium). Na één week presenteren ze hun creatieve ideeën tijdens een pitch.

Die intensieve periode mondt uit in een stage-evenement Creative Connect op vrijdag 21 februari, van 17 uur tot 22 uur. Tijdens dit evenement gaan de studenten in gesprek met de creative directors van deze Founding Partners om hun ideeën te presenteren en de perfecte stageplek te vinden.