CREATIVITEIT VIERT HOOGTIJ IN SLOTSTUK STUMPA

4schools / Awards / News

Jongeren uit het Hoger Kunstonderwijs creatief aan de slag laten gaan met de vele troeven van de magazinemedia, dat was opnieuw het doel van de 15e editie van de Student Magazine Print Awards (StuMPA). Nadat de jury de bijna honderd inzendingen al herleid had tot twintig genomineerden, was het op vrijdag 29 maart tijd voor de mondelinge verdediging. Een spannende, maar wel bijzonder leerrijke dag die uiteraard enkele trotse laureaten opleverde.

“Ik heb twee stresspilletjes genomen,” klonk het bij een studente toen de genomineerden na de middag binnendruppelden in de kantoren van WE MEDIA in Haren. De inzet van dit Young Creatives Event was dan ook hoog, want voor de winnaar van de Gold Award en de runner-up had de organisatie een welverdiend weekje Cannes – ter gelegenheid van het Cannes Lions International Festival of Creativity 2024 (17 tot 21 juni) – in petto.

Eerder op de dag was de veelzijdige jury, samengesteld uit creatieven, docenten, leden van de vakpers en vertegenwoordigers van adverteerders, media agencies en uitgevers, al samengekomen om per case enkele kritische vragen voor te bereiden en de eerste punten uit te delen. Het criterium creatief idee stond in voor de helft van de score (50/100), de realisatie in print en de link met het gekozen magazine waren elk 10 punten waard. De overige 30 punten konden de studenten verdienen via de presentatie en de verdediging van hun werkstuk.

Hoog niveau van creativiteit

Geweldige prijzen, een eigen tijdschriftadvertentie presenteren voor een groep medestudenten en vooral onder het toeziend oog van een kransje experts... Het verwondert niet dat de spanning voelbaar was in de zaal. Toch mogen de negentien aanwezige genomineerden terugblikken op een geslaagde passage op de bühne, want zowel qua realisaties als qua presentaties lag het creativiteitsniveau erg hoog.

Tijdschriften in sushi- (Jade Verstappen, Saint-Luc Bruxelles) of handtasvorm (Nour Maassaarani, Saint-Luc Bruxelles), magazines die functioneren als NERF-pistool (Charlhene Kustermans, HELHa) of muggenverdelger (Daan Kwanten, Hogeschool PXL): ook dit jaar kwamen de studenten met vernieuwende ideeën opzetten. En ook aan humor ontbrak het niet, getuige het dartspijltje in het hoofd van een kartonnen Theo Francken (Emilien Jeanpierre, HELHa), de “Mijn Nederlands is kaput”-quote van Roméo Vallario (Saint-Luc Bruxelles), die er toch maar geen tweetalige presentatie van maakte, en natuurlijk de op Kleenex-tissues gedrukte editie van Playboy die Naïda Poitoux (Saint-Luc Bruxelles) zo overtuigend voorstelde.

"Magazines blijven een belangrijk deel van de mediamix"

Nog zo’n creatieve en bovendien maatschappelijk relevante realisatie was de ‘Prisonbreak Ad’ voor Amnesty International van Nick Horemans. Letterlijk ontsnappen kunnen onterecht vastgehouden mensen niet met de negen uitklappende magazinevellen, maar qua symbolische waarde kan het concept wel tellen. De advertentie zou later beloond worden met een Bronze Award.

“Het is een advertentie die je aan het raam kan hangen en zo de vorm van een wit laken aanneemt,” vertelde Nick tijdens de pauze. “Ze moet andere mensen aanzetten om ook deel te nemen aan Schrijf-ze-VRIJdag.” De student van de Karel de Grote Hogeschool blikt tevreden terug op zijn StuMPA-parcours. “Ik lees zelf weinig magazines, maar dankzij deze opdracht is er echt een wereld voor mij opengegaan. De wedstrijd bewijst ook dat het absoluut mogelijk is om creatief met het medium aan de slag te gaan. Het blijft een belangrijk deel van de mediamix, waar ik tijdens mijn latere job graag op inzet.”

Onderbouwde verdediging

De genomineerden hadden aan alles gedacht. Sommigen voerden zelfs een toneelstukje op met een opgetrommelde, al dan niet Doritos-smikkelende tegenspeler. Julie Potier (HELHa) had op haar beurt een installatie met wc-rolletjes meegebracht en ook haar spiekbriefje in zo’n rolletje verwerkt. Over consistentie gesproken.

De jury legde elke genomineerde – constructief – het vuur aan de schenen, maar ook de studenten van Esa Saint-Luc Bruxelles, Hogeschool PXL, KdG, LUCA School of Arts en HELHa toonden zich goed voorbereid. De meesten hielden prima stand tijdens de vragenronde en verdedigden hun creatieve en praktische keuzes vurig en sterk onderbouwd. Hier was duidelijk heel wat denkwerk aan voorafgegaan.

Boodschap van eenheid pakt goud

Rond 17 uur, nadat de jury zich even had teruggetrokken om de punten op te tellen en alle knopen door te hakken, was de langverwachte awardceremonie daar. In een zaal waar de stress opnieuw in de lucht hing, maakte juryvoorzitter Marine Dehossay (PUB) alle winnaars bekend. Saint-Luc Bruxelles sleepte de Best School Award in de wacht. Een Craft Award was weggelegd voor Nour Maassaaranien haar campagne met WWF en Vogue, de Bronze Awards gingen naar Nick Horemans en Jade VerstappenNaïda Poitoux zag haar memorabele Kleenex-presentatie vertaald in een Silver Award.

Maar de grote winnaar, die straks samen met Naïda Poitoux naar Cannes trekt, was Samuel Lepage (Saint-Luc Bruxelles). Door Knack en LeVif te verenigen op een letterlijk niet te verscheuren cover, creëerde hij een verkiezingsspecial met een straf verbindend signaal. “Het was een verrassend, sterk uitgevoerd en helder toegelicht concept,” aldus jurylid Sylvain Vandeven (Infine). “De verkiezingen zijn een onderwerp dat jongeren bezighoudt,” verklaart zijn collega Vincent Albert (Saint-Luc Liège) de kracht van de case. “Deze realisatie toont goed aan dat dit topic het lokale overstijgt en brengt een mooie boodschap van eenheid.”

“Ik ben ontzettend trots op deze award en dat ik mijn school mag vertegenwoordigen in Cannes,” zei Samuel Lepage vlak na de prijsuitreiking. “Door goed na te denken over wat er allemaal mogelijk is met een magazine en door op verschillende plekken op zoek te gaan naar inspiratie, kwam ik uiteindelijk bij dit idee uit. Nu het medium wat aan belang verliest, is het meer dan ooit cruciaal om er op een innovatieve manier mee om te gaan.”

De STUMPA-winnaars

  1. Samuel Lepage voor Knack/LeVif, Gold Award
  2. Naïda Poitoux met Kleenex, Silver Award
  3. Jade Verstappen met een tijdschrift in sushivorm, Bronze Award
  4. Nick Horemans voor Amnesty International, Bronze Award
  5. Nour Maassaarani voor WWF en Vogue, Craft Award