Cristal waagt zich aan digitaal humanisme

cristal festival

Agenda / Awards / Crea / Innovation / Marketing / Media / News

cristal festival

Het Cristal Festival gaat haar 16de editie in. Een afspraak aan de top. Letterlijk, want van 14 tot en met 17 december komen verschillende specialisten, bureaus en media samen in Courchevel (een skioord in de Franse alpen) om het er te hebben over onderwerpen rond digitale innovatie. En dit jaar kan ook u dit onmisbare evenement volgen dankzij onze journalisten ter plaatsen. Voor D-day hadden we alvast de tijd genomen voor een gesprek met Christian Cappe, oprichter en CEO van Cristal Events. Voor hem is het festival vooral een "evenement waarop bureaus adverteerders kunnen ontmoeten met wie ze het kunnen hebben over ideeën op vlak van innocatieve reclamecreaties, en bovendien is het de perfecte gelegenheid om na te denken over de technologische middelen om de relatie tussen merken en consumenten heruit te vinden."

christian cappe

Christian Cappe, Founder & CEO - Cristal Events

Het festival bestaat uit drie delen: eerst komen de conferenties, de workshops en de master classes. Het tweede deel is gewijd aan de competitie tussen bureaus en merken op basis van hun specialiteiten, gepaard met een prijsuitreiking. "En als laatste is het bovendien ook de ideale plek om aan networking te doen, aangezien er duizenden inschrijvingen zijn over meer dan 53 landen," benadrukt Christian Cappe.

Het thema van dit jaar  : de Slimme Revolutie

Dit jaar ligt de focus op onderwerpen rond nieuwe vormen van communicatie, creatie en distributie van reclame. "Natuurlijk gaat het over de belangrijkste vormen van de digitale ontwikkeling, zoals video, dat een een belangrijk deel uitmaakt van de reclame-investeringen. Daarnaast willen we ook rekening houden met onderwerpen gelinkt aan objecten die veel merken de kans geven om een nieuwe weg in te slaan op vlak van communicatie." Verder zal er ook een sessie - 'met passie', zoals Christian Cappe het zegt - gewijd zijn aan de problematiek rond nieuwe ecosystemen van de persuitgevers, televisie en massamedia. Eén van de vragen? Hoe publishers nieuwe modellen kunnen creëren om hun inkomsten te garanderen en te zien stijgen...

Een eersteklas jury

"Wat zo fantastisch zal zijn, is dat we dit jaar een mix van uitwisseling, seminarie en workshops kunnen bieden die iedereen fantastische ideeën kan opleveren. Dat is ons sterke punt!" In de jury zetelen enkele bekende gezichten. Zo is Josy Paul (Chairman & Chief Creative Officer van BBDO India) voorzitter van de film jury, Chantal Nordmann (Coty Luxury, vroeger hoofd van Guardian Lab) voorzitter van de marketing jury en Jenny Zirinsky voorzitter van de luxury jury.

banner-site-courchevel-2016_presidents-EN

De consument in het middelpunt

"De 'digitale revolutie' is uiteindelijk een manier om oude beroepen economisch te laten herleven of evolueren. Het digitale geeft leven en hoog creatiepotentieel aan het geheel van media, zoals de geschreven pers, televisie en radio. In die zin is het zelfs een renaissance. Ten slotte zullen we nieuwe perspectieven in groei en welvaart overwegen," besluit de directeur van het Cristal Festival.

Of het digitale nu in evolutie of in revolutie is? Er is in ieder geval een sterke evolutie in de rol van de consument, die een belangrijke rol speelt in het communicatieproces. Daarom waagt het Cristal Festival zich dit jaar aan 'digitaal humanisme', wat wil zeggen dat we de consument voortaan individueel moeten targetten én hem moeten behandelen met respect. Hij staat in het middelpunt en is het hoogtepunt van het festival.