Het CSA (Conseil Superieur de l’Audiovisuel) heeft een uitspraak gedaan over de prijsvergelijkende campagne die clichés van zowel mooie vrouwen als knappe mannen uitvergroot. Het college beschouwt nu dat de drie spots voldoende zwaartekracht hebben gebracht om het respect voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen te ondermijnen. Dit is de eerste uitspraak die op deze rechtsgrondslag wordt uitgesproken, die in 2016 in Franstalig België werd ingevoerd.
In februari en maart 2017 ontving de CSA 13 klachten over deze reclamecampagne voor Lidl-producten, uitgezonden op verschillende radiozenders van de regie IP en op RTL-TVi. Van deze werden 6 zesklachten geaccepteerd. Ze waren gericht op het uitzenden van radio spots.
Na onderzoek heeft het onderzoekssecretariaat van de CSA geoordeeld dat de verspreiding van deze spots een inbreuk zou kunnen vormen op het gecoördineerde decreet rond audiovisuele mediadiensten (SMA decreet) en startte het een onderzoek.
Sinds 8 juli 2016 mogen uitgevers geen programma's of reclames meer uitzenden die inbreuk maken op het respect voor gelijkheid van vrouwen en mannen. Het besluit van de CSA op 5 oktober is de eerste praktische toepassing van deze nieuwe bepaling van het decreet. Opmerkelijk: de JEP zag geen graten in deze spots.
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]