Verontrustende campagnes

Communication / Crea / News

jerry-kiesewetter-195442De merken Yves Saint Laurent, Zara en Lidl hadden onlangs nog iets gemeen: allen hebben ze de consument verontwaardigd. Vorige week nog kwam kledingfabrikant Zara op de proppen met een campagne waarin twee bijzonder magere modellen vertellen « hoe tevreden ze zijn met hun vormen. » In Frankrijk is Yves Saint Laurent dan weer het onderwerp van een nieuwe controverse. En dat is niet de eerste keer, want in juli 2016 werd het modehuis al op de vingers getikt voor een campagne waarin een verontrustend mager model verscheen. Deze keer gaat het echter om een reclameposter in Parijs die vrouwen viseert.

Twitteraars lieten met de hashtag #YSLRetireTaPubDegradante dan ook massaal weten dat ze niet opgezet waren met de campagne en vragen daarmee om een stopzetting. L’Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) zou vandaag zelfs al een vijftigtal klachten hebben binnengekregen die door een jury op 10 maart bestudeerd zullen worden, zo schrijft The Huffington Post.

Ook supermarktketen Lidl liep de randjes er van af, in hun geval met een prijsvergelijkende campagne die clichés van zowel mooie vrouwen als knappe mannen uitvergroot. En ook over die campagne, die al enkele dagen uitgezonden wordt via radio en televisie, regende het al klachten bij het CSA (Conseil Superieur de l’Audiovisuel).Daarom hebben ze beslist om een speciale instructie te openen die zal waken over de gelijkheid tussen vrouwen en mannen.

Lidl biedt laat alvast het volgende weten: « Lidl wenst haar excuses aan te bieden aan iedereen die de prijsvergelijkende campagne als discriminerend of seksistisch ervaart. Het uitvergroten en karikaturaal voorstellen van clichés, zowel over mannen als vrouwen was humoristisch bedoeld. Als dit door de kijkers en/of luisteraars anders ervaren werd, nogmaals onze excuses hiervoor. »