Twee reclamecampagnes van Delhaize en Lidl moesten deze maand voor het JEP (Jury voor Etische Praktijken inzake reclame) verschijnen, nadat er klacht werd ingediend door enkele consumenten.
Bij Delhaize ging het om een actie voor Milka en Planckendael, waarbij 1 gratis ticket voor het pretpark werd aangeboden bij aankoop van 10 euro Milka-producten. De klager merkte daarbij op dat het promotiebord voor deze actie vlak boven producten werd tentoongesteld waarop de actie niet van toepassing was, zijnde Kinder Surprises. De producten die wel in aanmerking kwamen voor de actie stonden verder verwijderd van het promotiebord.
Lidl werd dan weer berispt voor een tekstueel element in een reclamecampagne. De affiche toont aan de linkerkant een matras met de tekst ‘om baby’s te maken’ en aan de rechterkant een body voor een baby met de tekst ‘om ze aan te kleden’, wat volgens de aanklager zijn tienjarige zoontje had gechoqueerd. Was hier namelijk geen sprake van seksuele handelingen?
In beide gevallen besliste het JEP dat er geen sprake was van misleidende reclame of reclame dat indruist tegen de geldende fatsoensnormen.
DIENSTHOOFD ART DIRECTOR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Art Director heb je oog voor detail en zie je ook […]
EXPERT COMMUNICATIEADVISEUR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Expert Communicatieadviseur ben je het eerste aanspreekpunt voor alle marketing- en […]
ART DIRECTOR bij Choco
Als Art Director sta je voor sterke creatieve concepten en prachtige designs, online […]
Project Manager - Digital Producer bij Happiness
At Happiness Anywhere / BLISS, we are looking for new talent to strengthen […]