De MIVB kondigde recent de launch van Floya aan, haar MaaS-project (mobility as a service). Een gloednieuw merk dat zich positioneert op een ander speelveld binnen het mobiliteitslandschap, maar wel complementair is met dat van de MIVB. Een mooie uitdaging, waar naast Mutant ook Customer Collective een rol in heeft gespeeld.
Het principe van MaaS, Mobility as a Service, is de integratie van verschillende mobiliteitspartners, openbaar en privé, in één digitaal mobiliteitsplatform. Een app die de verscheidenheid aan vervoersopties in Brussel (metro, tram, bus, trein, fiets, scooter, taxi en deelauto’s) zichtbaarder en toegankelijker maakt. Met dit mobiliteitsaanbod op maat willen de MIVB en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het gebruik van privéwagens in de stad doen dalen.
Om deze uitdaging aan te gaan, deed de MIVB een beroep op de marketingconsultinggroep Customer Collective om hen te helpen bij het creëren van een visie voor hun MaaS en bij het opstellen van een strategisch en operationeel marketingplan.
Customer Collective werkte meer dan anderhalf jaar samen met de MIVB om Floya te lanceren. Vanuit de groep werkten drie brands hiervoor samen; The House of Marketing, addData en Upthrust.
"Uit een TomTom-studie van 2022 blijkt dat Brussel de 7e Europose stad is met de meeste verkeersopstoppingen, met een gemiddelde van 25min 30s om 10km af te leggen. De Floya-applicatie heeft als doel de files te verminderen en het vervoer in Brussel vlotter te laten verlopen. Voorheen hadden gebruikers verschillende apps nodig, nu kunnen ze alles direct in Floya doen," aldus Magalie Bonafoux, marketing lead Floya en consultant bij The House of Marketing.
De The House of Marketingteams richtten zich in eerste instantie op het ontwikkelen van een duidelijke visie en missie door de frustraties en behoeften van prospecten te analyseren in vergelijking met andere bestaande apps. Een testfase bracht deze in kaart. Hun feedback werd gebruikt om de app voortdurend te verbeteren.
In de operationele fase van het marketingtraject ontwikkelde Upthrust de website voor Floya, www.floya.brussels, en zorgde addData voor de tracking-implementatie en het correct beschermen van klantgegevens. Zij ondersteunden bij de opvolging van campagnes en legden de bouwstenen voor naadloze klantenervaringen.
Béatrice Pâques, SVP sales, marketing en netwerk bij de MIVB, besluit: "De teams van Customer Collective brachten ons hun expertise om die van onze marketing- en digitale teams aan te vullen. Ze hebben het vermogen om van strategische naar operationele marketing te gaan en om zich goed aan te vullen met de andere partners in het project, zoals het communicatie- en brandingbureau. Onze samenwerking zal zich in 2024 voortzetten op het gebied van growth marketing en analytics."
Amper één week na de lancering is de app al meer dan 10.000 keer gedownload. Verwacht wordt dat tegen eind 2024 er minstens 25.000 actieve gebruikers zijn.