D&AD Awards: een Black Pencil voor Pharrell Williams

Awards / News

De D&AD Awards hebben al een paar van hun winnaars gelost. Elk jaar bepalen de D&AD Awards de maatstaf voor creatieve uitmuntendheid, waarbij de D&AD Pencil wereldwijd wordt erkend als de ultieme creatieve onderscheiding, die wordt ingezonden en beoordeeld door de besten uit de hele wereld. De D&AD Awards, die nu voor het 61e achtereenvolgende jaar worden uitgereikt, omvatten inmiddels meer dan 40 categorieën en worden beoordeeld door bijna 350 van ‘s werelds meest vooraanstaande creatieven uit het hele spectrum van ontwerp-, reclame-, ambachts-, productie- en impactdisciplines.

Dit jaar telde de organisatie een recordaantal inzendingen: 12.243, goed voor bijna 30.000 individuele cases. Tijdens de ceremonie van woensdag – de uitreiking wordt dit jaar verspreid over twee avonden – werd één Black Pencil uitgereikt, de meest begeerde onderscheiding die alleen is voorbehouden voor echt baanbrekend werk: de videoclip van Pharrell Williams (ft. 21 Savage en Tyler The Creator) “Cash In Cash Out” ontvangt een Black Pencil in de categorie Visual Effects/Craft omwille van het gebruik van CGI-animatie (computer generated imagery). Daarmee werden avatars gecreëerd van de drie muzikanten die dansen in een magische omgeving. Division stond in voor de productie. Alle visuele effecten, CG en animatie werden in-house gemaakt door Electric Theater Collective.

Er stonden ook twee Belgen op de shortlist: Happiness met zijn werk voor de gemeente Balen, ‘SoberCoins’, Base Design Brussels met werk voor Ace & Tate en Rivius (die laatste via zijn vestiging in Melbourne). Beide bureaus wisten hun nominatie echter niet te verzilveren.

Een overzicht van al het winnend en geshortlist werk vindt u hier.

De winnaars van de D&AD New Blood Awards worden later bekendgemaakt.