Dagbladen verhogen inkomsten uit publiek

De mediaconsumenten dragen meer en meer bij aan de algemene inkomsten van dagbladen. Dat stelt de World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) vast in haar World Press Trends 2016. Volgens dat onderzoek vertegenwoordigen inkomsten uit de verkoop 53% van de algemene inkomsten: daarmee wordt de trend van het afgelopen jaar bevestigd. Zoveel staat vast: het publiek is de belangrijkste bron van inkomsten voor dagbladen.
World Press Trends 2016 toont aan dat de dagbladen het afgelopen jaar 168 miljoen dollar uit de lezers- en reclamemarkt haalde. Zowat 90 miljard dollar kwam uit de analoge en digitale lezersmarkt, 78 miljard dollar uit de reclamemarkt. Het onderzoek houdt nog geen rekening met nieuwe, alternatieve inkomstenbronnen: zeker in volwassen markten zouden die het resultaat kunnen verhogen met 7 tot 20%.
Vincent Peyrègne, ceo van WAN-INFRA, presenteerde de resultaten van World Press Trends 2016 op het 68ste World News Media Congress, 23ste World Editors Forum en 26ste World Advertising Forum, die plaatsvonden in Cartagena, Colombia. Daar kondigde ze ook de introductie aan van de World News Media Outlook: dat gezamenlijk onderzoek met de University of Oxford en de University of Central Lancashire wil besluitvormers uit de nieuwssector voorzien van nieuwe expertise om hun performantie en hun innovatiestrategie te verhogen. Geïnteresseerde besluitvormers uit de nieuwssector kunnen online hun duitje in de zak doen via deze link.
World Press Trends verzamelt gegevens uit meer dan 70 landen. Samen vertegenwoordigen deze meer dan 90% van de nieuwsindustrie over de hele wereld. Behalve tientallen dagbladenuitgeverijen en verenigingen van nieuwsmedia werken gerenommeerde onderzoekers van ZenithOptimedia, IPSOS, PwC, ComScore, het Pew Research Center en de ITU mee aan het onderzoek.
Meer dan 2,7 volwassenen wereldwijd lezen hun krant(en) digitaal. Het spreekt voor zich dat het digitale consumptiegedrag fors groeit. In sommige ontwikkelde landen heeft het digitale publiek het analoge al ingehaald. World Press Trens raamt dat minstens 40% van de internetgebruikers wereldwijd hun krant(en) online lezen.
Via deze link kunt u meer resultaten inzien van World Press Trends 2016.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]