Dank u voor het mooie jaar 2022

Communication / News

“Het voelt goed om van meet af aan enthousiast te zijn. Maar daar heb je natuurlijk een reden voor nodig. Laten we klein beginnen. Volgend voorjaar speelt Downton Abbey II ‘A New Era’ in de bioscoop. En voor een jonger publiek is er de terugkeer van de Minions met ‘The Rise of Gru’. Joepie! Iemand anders laat zich in 2022 misschien voor het eerst tattoëren of trekt naar Londen voor het virtuele concert van ABBA. Ach, weet u wat nog zo’n bron van vreugde kan zijn? Eindelijk aan dat ene boek beginnen dat al maanden ligt te wachten. Of een tocht voor twee door de velden, een chalet huren in hartje Ardennen, een barbecue… Stuk voor stuk leuke, maar persoonlijke voorbeelden.

Minder leuk: in 2022 zullen we moeten vertrouwen op het ‘Truth Social’-netwerk van een zekere Donald Trump, dat veel te laat in opstand wil komen tegen de big tech. Momenteel mikt Trump op 75 miljoen gebruikers. Opgelet voor nevenschade. In mijn glazen bol zie ik ook Greta, Anuna en Adelaide die zich knarsetandend vasthouden voor Cop 27, gepland voor november 2022 in de Egyptische badplaats Sharm-el-Sheikh. Zullen we tijdens Cop 30 met z’n allen rond het vuur staan dansen?

Het ruikt alleszins sterk naar ‘business as usual’, een geruststellend scenario waarin… niets gebeurt. Nochtans werd in de jaren 70 al vastgesteld dat de gezondheidstoestand van onze planeet er slecht aan toe is, en in 2020 werd die toestand ‘on hold’ gezet. We waren het er allemaal over eens: dit moet veranderen. We zullen veranderen. Maar wie gaat daarmee beginnen? De Staat? De bedrijven? De Vlamingen? De Walen? Onze buurman? Mark Zuckerberg? De Verenigde Naties? En ‘wat’ zal er veranderen? Gaan we allemaal elektrisch rijden? Het vliegtuig niet meer nemen voor een citytrip? Onze smartphone permanent in dark modus zetten? Bla bla bla? In 2022 zal de term ‘positief minderen’ veel vaker vallen. Voor wie daar nu al schrik van heeft: het is niet omdat we nuchterder in de samenleving moeten staan, dat u geen champagne meer mag drinken of dat u 10 dagen aan geheelonthouding moet gaan doen in Hinterstoder, een duurzaam skigebied in Oostenrijk. 

We zullen onze weg wel vinden, met een glimach. 2022 verdient het om wat meer ‘No Rules, Great Scotch’ te zijn. Kent u die nog, die fantastische campagne van William Lawson uit 2005? Laten we de liquiditeit omzetten in constructieveideeën. Verantwoorde originaliteit zal zegevieren. Maak van 2022 een springplankjaar zonder achter te kijken! Ik wens ons alvast allen het beste toe. 

PS: voor het geval dat de kerstman of de paashaas dit jaar slecht werk levert: wie naar pub.be surft, ziet daar een ‘postbus’-symbooltje staan. Lezers die met ons in contact willen treden, om te discussiëren of om een voorstel te doen, zijn bij deze uitgenodigd om met ons in gesprek te gaan.”

Philippe Warzée
Editorial director PUB