Darwin (her-)opent Boutique

PUB CRAWL_Darwin

Vertaalde artikels

Afgelopen januari verhuisde Darwin. Niet echt ver, want het reclamebureau veranderde alleen maar van verdieping. Maar zo'n verhuzings zet aan tot nadenken over de nieuwe ruimte. Hoe kan die een reclamebureau beter weerspiegelen en vertegenwoordigen? Dan moet je weten waar je voor staat! Het is de ideale gelegenheid voor introspectie.

“Mat (executive creative director Mateusz Mroszczak, n.v.d.r.) versterkte Darwin onlangs,” vertelt Guy Geerts, managing director van Darwin. “Hij ontdekte het bureau met een onbevangen blik en kon ons dus gemakkelijk vertellen wat onze identiteit karakteriseert, wat ons verschillend maakt.” De creatief directeur merkte op dat er “een soort vriendschap bestaat van de klanten met het bureau.” In de relaties zou er dus óók sprake zijn van een je-ne-sais-quoi. “Sommige adverteerders, zoals Unilever, Mora of de VLAM zijn ons al meer dan 20 jaar trouw! Dat terwijl relaties in de markt gemiddeld twee tot drie jaar duren,” zegt strategy director Nicolas Lambert. “We hebben leren te beseffen dat dit veel zegt over onze zorg voor de klant, over de belangstelling die we voor onze klant hebben. Sommige merken beogen een eersteklasteam, maar willen niet in een fabriek belanden. Dat is ons handelsmerk: onze kwaliteit, afwerking, 'craftmanship'... alles op maat van mensen.” Die houding heeft Darwin gemunt in de term 'boutique', helemaal zoals een boutique hotel, een etablissement dat zich onderscheidt van een massahotel door haar beperkte omvang, persoonlijke service en sterke persoonlijkheid – tot in het design en de architectuur. “Een cosy plek waar iedereen zich thuis voelt,” vat Guy Geerts samen.

Dus gaat het voortaan over “Darwin, een boutique van BBDO.” Een nieuw logo en een nieuwe huisstijl vonden van nature hun plaats in deze decorwissel.

Boutique zijn

Darwin telt momenteel 25 werknemers. De back-office is niet inbegrepen, omdat die samengesmolten is met het netwerk van meerderheidsaandeelhouder BBDO. Getallen vertellen niet alles, maar Guy Geerts vertrouwt ons toch toe dat het zeker niet de bedoeling is “over twee jaar 50 werknemers te tellen. Wij geven de voorkeur aan teamwerk waarbij alle ideeën welkom zijn, of ze nu komen van creatieven, strategen of accounts.” De nogal klassieke organisatie van het bureau omvat nochtans een opmerkelijke functie: die van account assistant. “Terwijl de accounts vaak bij een van hun klanten zijn, blijven de assistants op bureau, waar ze alle dossiers opvolgen en zo altijd beschikbaar zijn voor de klanten,” zegt Nicolas Lambert. “Op die manier blijven we heel betrouwbaar op het vlak van operationele opvolging.”

Rond de tafel

Ideeën en projecten kunnen dus vlot circuleren en vooruitgaan. Dat principe heeft de architect bewust uitgewerkt in een open en transparant plan: de enkele schotten op het plateau zijn ramen. Bovendien neemt iedereen plaats aan één een dezelfde tafel! Inderdaad, een tafel die start in de vergaderzaal, de ramen doorkruist en zich door de rest van het bureau uitstrekt. “Eén bureau, één team, één geschiedenis, één identiteit...” somt Guy Geerts op. “Waarom dan niet ook één tafel?” Absoluut iedereen tafelt mee, ook de managers, zonder toegewezen plaatsen. Iedereen verplaatst zich met een rood kistje boordevol materiaal. Ook opvallend is dat er geen receptie is; iedereen speelt receptionist en bepaalt mee het gezicht van het bureau. Bezoekers zijn overigens van harte welkom. Op de dag van ons bezoek ontving het team van Darwin een klas van het opleidingscentrum Syntra. “We ontvangen geregeld scholen in het kader van het programma van de ACC.”

Beagle lost de trossen

De start van het jaar 2016 werd ook gekenmerkt door de komst van een cel onder de naam Beagle – naar het gelijknamige exploratieschip van Charles Darwin. De nieuwe cel spitst zich onder leiding van Nicolas Lambert toe op de uitdagingen van merken, “om dieper te kunnen gaan, de essentie terug te vinden, de persoonlijkheid weer te ontwikkelen,” zegt de man die zich kapitein van de cel noemt. “We stippelden al langer strategieën in de diepte opnieuw uit. Maar we wilden een en ander meer en beter structureren omdat het een van onze sterke punten is die we als meerwaarde op de markt naar voren wilden schuiven. Zo'n cel betekent overigens niet dat we geen beroep meer zouden kunnen doen op het potentieel van ons bureau. Integendeel! Copywriters, grafici, creatieven... kunnen inspiratie leveren en de brug slaan tussen visie en realiteit.” Ook daar duikt de geest van de boutique weer op. “Een bureau is een artisanaal atelier dat schept en de dingen leven inblaast,” vult Guy Geerts aan. “Het gaat niet alleen over de ideeën. We zien onszelf veeleer als partners dan als consultants.” Charles Darwin – die Emil Kozak letterlijk present tekende op de muren van het bureau – lijkt zijn woorden zonder verpinken goed te keuren.


VRAGEN/ANTWOORDEN

  1. Aantal medewerkers? 25
  2. Bedrijfswagens? Tien, waarvan één... Lexus
  3. De eerste op het bureau? Dat zijn er twee: office manager Lieve en account assistant Annemie
  4. Laatste op het bureau? Mat (volgens het principe LILO, voor Last In, Last Out)
  5. Rol van de keuken? Even open als de andere ruimtes
  6. De grootste klanten? CM, ERGO, Flanders Investment & Trade, KU Leuven, Lexus, Sofidel, Spa, UNICEF, Unilever, VLAM