Darwin, onderdeel van het BBDO-netwerk, betrekt morgen 26 januari nieuwe kantoren. Eén verdieping lager in hetzelfde gebouw. De inrichting wordt echter helemaal anders - en daar hebben we het later nog over. De nakende verhuizing, en de komst van executive creative director Mateusz 'Mat' Mroszczak, deed het bureau de afgelopen maanden in de spiegel kijken. Dat resulteerde in twee belangrijke beslissingen.
Eén: Darwin BBDO wordt Darwin, a BBDO boutique. "We zijn een nauw verbonden groep van mensen," legt managing director en partner Guy Geerts uit. "Tezelfdertijd bouwden we veel langetermijnrelaties met tal van onze klanten en hanteren we, door deel uit te maken van het BBDO-netwerk, een hoge standaard van kwaliteit. Vandaar onze nieuwe positionering als boutique agency." Dat boutique-gevoel moet afstralen op de klanten, maar zal ook voor de medewerkers als 'drive' fungeren, zo gelooft (en belooft) Guy Geerts. "Strategie en creatie werkten hier al langer samen, de lange, gebogen werktafel geeft daar extra uiting aan," zo vult Mat Mroszczak aan.
En twee: de activiteiten van Nicolas Lambert binnen Darwin als strateeg krijgen nu een gestructureerde vorm, door de oprichting van de afdeling Beagle, voluit: Beagle by Darwin. De HMS Beagle was het schip waarmee Darwin op ontdekkingsreis trok en Beagle heeft het potentieel om een rol te spelen bij verkenning en exploratie. "Klanten kwamen naar hier met vragen rond communicatie, maar vaak waren er onderliggende vragen rond merkstrategie," zegt Nicolas Lambert. "We werken rond merkpositionering, merkarchitectuur en merkenportfoliomanagement." Daar steekt Lambert en zijn team een stevige methodologie en waar nodig research onder. Een methodologische aanpak, inspirerend en praktijkgericht, dat zijn de drie pijlers van Beagle. Beagle brengt dat als package naar klanten - via een goede definiëring van processen - en werkt met een aanbod van een light use-product, een heavy-use product en, als een echt boutique agency, tailor made activiteiten. "Soms zijn merken hun ziel kwijt," legt Nicolas Lambert uit. "Vanuit een herontdekking van het eigen merk kan innovatie veel beter worden aangestuurd."