DDB Brussels en Kom op tegen Kanker verslaan sigarettenmonster in Fortnite

Crea / News

Nog elke dag beginnen Vlaamse tieners te roken. De negatieve gevolgen van die slechte gewoonte is niet hun eerste bekommernis, dus om jongeren weg te houden van sigaretten is er meer nodig dan wat educatie of met de vinger wijzen. En dat hebben Kom op tegen Kanker en DDB Brussels al lang begrepen.

Enter "Smokezilla": het dodelijke videogamemonster dat DDB in samenwerking met Unlocked en Mapshot creëerde om jongeren de schadelijke effecten van roken aan de ‘gamende’ lijve te laten ondervinden. Wat maakt Smokezilla zo speciaal? Het monster belichaamt de vieze, giftige stoffen in sigaretten, zoals plakkerige teer en het radioactieve polonium, en valt gamers aan met de effecten die sigaretten op je lichaam en leven hebben. Zo heeft Smokezilla brandende sigarettenvingers, waarmee hij je kan aanvallen en verbranden, tasten de zwarte rookpluimen je ogen aan en verpest de kleverige teer van zijn voeten je fysieke conditie. Met zijn buik kan hij ook in 1-2-3 al je geld afnemen… net zoals dure pakjes sigaretten dat doen.

Net als een nicotineverslaving is Smokezilla quasi onmogelijk te overwinnen, dus het is onbegonnen werk om de strijd met het monster op je eentje aan te gaan... Gelukkig kunnen de jonge gamers zich aansluiten bij Team #RIProken, een community van jongeren die gamen de max vinden, maar actief een signaal willen geven tegen roken. Die community ontstond een aantal jaar geleden al door een intensieve samenwerking van Kom op Tegen Kanker, DDB en de Vlaamse gamewereld. En dit jaar trekken ze dus samen ten strijde tegen het dodelijke sigarettenmonster Smokezilla.

Dat doen ze trouwens in Fortnite: daar wordt voor deze campagne ook een #RIProken-toernooi georganiseerd, waarin jongeren alleen, met twee of in groep ten strijde te trekken tegen Smokezilla. Het team met de beste vechtscore wordt met tal van prijzen beloond én uitgenodigd om het hele Team #RIProken te leiden in de ultieme boss fight. In dit spectaculaire eindgevecht, dat live plaatsvindt bij Unlocked maar ook online gestreamd zal worden, trekt een groot aantal gamers en gaming influencers samen ten strijde om Smokezilla voorgoed te verslaan.

De strijd tegen Smokezilla wordt niet alleen in Fortnite gestreden. Ook op GameForce, hét gamingevent van België, kwam de Vlaamse jeugd oog in oog te staan met Smokezilla. In het echt, in de vorm van een imposant 3D-geprint standbeeld, én in Fortnite, zij aan zij met hun favoriete gaming influencers.

Onder de duizenden leden die Team #RIProken intussen telt, zitten namelijk ook heel wat bekende Vlaamse gamers en content creators, zoals MrKrul, Abulic en Espe. Die influencers halen ook op online platforms als TikTok, Instagram, Youtube en Twitch hun sterkste vechtkunsten boven om Smokezilla te verslaan. Kijk hoe ze het ervan afbrengen via de hashtag #RIProken, of ontdek Smokezilla en al zijn gruwelijke eigenschappen op riproken.be.

Credits

Klant: Kom op tegen Kanker

Client: Anke Berckmans, Cathy Rigolle, Veerle Maes, Annemie Lemahieu

Creative Director: Kwint De Meyer

Strategic Planner: Fiona Boyle

Concept & Art Direction: Nicolas De Beauffort

Concept & Copywriter: Astrid Van Breusegem

Design: Glenn Vanhasselt & Maëlle Bouchenoire

Account Manager: Eline Rasson

PR & Influencer Manager: Nell Dumortier

Community managers: Astrid Van Breusegem & Tiffany Van den Abeele

In samenwerking met Unlocked, Mapshot, Inzert3D & Twan/Artnzo.

Credits video:

Concept & Art Direction: Nicolas De Beauffort & Antoine de Bellefroid

Producers: Lauranne Van der Heyden & Katrien Van den Brande

Video editors: Nabil El Hajjouti & Maarten Vranken

Sound: Nicolas Van Ruysvelt & Gwenn Nicolay