DDB en Bol.com strikken Paul van Ostaijen

Voor heel wat mensen is de Antwerpse Boekenbeurs uitgegroeid tot het Belgisch kampioenschap ‘handtekeningen scoren’. Bol.com legt dit jaar de lat nog hoger, met een reeks signeersessies van internationale topauteurs zoals Nicci French, David Baldacci en Paula Hawkins. Een stunt waarbij 8 auteurs 12 dagen non-stop signeren, nog tot en met 11 november.
Bol.com wil met deze campagne opnieuw de aandacht vestigen op het echte literaire talent. Bol slaagde erin om namen als Nicci French, Paula Hawkins (Het meisje in de trein), Andy Griffiths (De waanzinnige boomhut), David Baldacci (De laatste mijl), David Lagercrantz (Millennium 4), Robert Harris (Imperium), Sophie Kinsella (Shopaholic grijpt in) en - misschien wel de strafste van allemaal – Paul van Ostaijen te 'strikken'. De Vlaamse dichter en modernistische prozaschrijver overleed in 1928, maar zit nog steeds in ons collectief geheugen als de iconische auteur van het typografisch gedicht ‘Boem Paukeslag’.
DDB Brussels creëerde, in samenwerking met het Antwerpse Research & Design Lab Beyond, een technologische signeerbot die alle handtekeningen én handschriften van de bekende auteurs analyseerde, ontleedde en vervolgens reconstrueerde. Lewis nam de persrelaties voor zijn rekening. Er werd een unieke workflow bedacht waarbij de signeerarm niet alleen automatisch en nauwkeurig handtekeningen nabootst, maar ook in staat is om persoonlijke boodschappen achter te laten. In totaal nam een intensieve testfase vier weken in beslag. Kevin Verelst, medeoprichter en art director van Beyond verduidelijkt: “De grootste uitdaging was voornamelijk de schrijfwijzen zo waarheidsgetrouw mogelijk na te maken. Het was daarbij essentieel om vier belangrijke elementen helemaal op punt te stellen. Namelijk de keuze van de pen, de hoek waaronder wordt geschreven, de druk van de pen op het papier en de schrijfsnelheid.”
Enthousiaste auteurs
Opvallend: allé auteurs namen met groot enthousiasme deel aan dit project. Meer zelfs, Nicci Gerrard – wederhelft van Sean French – sprak ook de aankondigingsvideo in. De ‘onmogelijke signeersessies’ vallen samen met de herdenking van 100 jaar Paul van Ostaijen. Speciaal voor die bijzondere verjaardag werd ook het boek ‘Music Hall’ heruitgebracht. Bol.com kreeg voor de signeersessie medewerking van het Genootschap Paul van Ostaijen. “We waren meteen enthousiast,” zegt Matthijs de Ridder. “Zo’n robotarm leek ons de beste manier om Paul te vertegenwoordigen.”
Wie zelf zijn boek wil laten signeren, kan van 31 oktober tot 11 november terecht op de stand van bol.com in hal 4. Een signeersessie neemt maximaal 1,5 minuut in beslag. En is bovendien: volledig gratis.
https://www.youtube.com/watch?v=h6OMvZDQ1Lo
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]