DDB en Kom op tegen Kanker kleuren straatbeeld geel voor Dag tegen Kanker

Crea / News

Kanker draag je niet alleen. Dat is de boodschap die DDB Brussel en Kom op tegen Kanker op de 3de donderdag van oktober verspreidden. Want dan is het de Dag tegen Kanker, een jaarlijks initiatief van Kom op tegen Kanker om kankerpatiënten en hun naasten op die dag, nog meer dan anders, te tonen dat ze er niet alleen voor staan. Om die gedachte nog meer in de kijker te zetten, gaf DDB dit jaar een nieuwe wending aan het welgekende gele lintje.

“We wilden ons dit jaar niet beperken tot enkel het traditionele gele lintje om solidariteit te tonen,” zegt Kwint De Meyer, creatief directeur bij DDB Brussels. “Om de boodschap van steun echt te laten binnenkomen, lieten we het gele lintje overal in het straatbeeld en in het leven van de mensen opduiken. Onverwacht en onversneden.”

Op 19 oktober werden op grote pleinen in vijf Vlaamse steden (Mol, Genk, Kortrijk, Aalst en Mechelen) reuzegrote lintjes getekend waarop mensen een persoonlijke, warme boodschap konden neerschrijven. In Antwerpen werd street artist XUAS ingeschakeld om het gele lintje van Kom op tegen Kanker om te toveren in een indrukwekkende muurschildering. Organisaties, scholen en bedrijven konden zelf ook een groot geel lintje maken, aan de hand van krijt, post-its, kleding... om hun solidariteit te tonen.

DDB en Kom op tegen Kanker verspreidden deze initiatieven onder de campagnelijn ‘Kanker draag je niet alleen’ die ze vorig jaar installeerden. De lijn benadrukt het belang van steun en verbinding in de strijd tegen kanker. Anja T’ Jampens, expert campagne bij Kom op tegen Kanker, legt uit: “Deze dag is meer dan een symbool; het is een kans om samen te komen en via kleine en grote gebaren aan alle getroffen mensen te tonen: jullie strijd is ook de onze.”

Deze boodschap was ook te horen in de radiospot die door Goedele Wachters werd ingesproken en in een reeks social media posts. Ook de Facebook- en Instagrampost werd massaal gedeeld. Zo ging en gaat de warme boodschap van Kom op tegen Kanker het land rond en weten kankerpatiënten dat ze er niet alleen voor staan.

Want kanker draag je niet alleen.

Credits:

Client: Anja ’T Jampens & Leen Baetens

Creative Director: Kwint De Meyer

Strategic Planners: Fiona Boyle & Margot Dedrijvere

Concept: Arthur Vauterin & Graziëlla Scherpereel

Copywriters: Astrid Van Breusegem & Thomas De Boeck

Art Direction: Nicolas De Beauffort

Photo & video: Nicolas De Beauffort & Antoine de Bellefroid

Design: Glenn Vanhasselt & Maëlle Bouchenoire

Account Manager: Eline Rasson

In samenwerking met Davien Dierickx, Xuas/Rico De Metsenaere, Rapid Media, E-talking/Arnout Everaert, Zigt & VRT.