Een green screen, een sigarettenkostuum en een bende enthousiaste TikTokkers. Meer hebben DDB en Kom op tegen Kanker niet nodig om de scrollende jeugd te verbazen op TikTok. Het doel van hun nieuwe, opvallende #WhatTheSmoke-campagne? Jongeren op een concrete en entertainende manier wijzen op de negatieve gevolgen van roken.
Dat TikTok-content gerust komisch, en zelfs een tikkeltje absurd, mag zijn, hebben DDB en Kom op tegen Kanker duidelijk begrepen. In hun gloednieuwe TikTok-reeks laten ze een venijnige sigaret zélf de hoofdrol spelen om jongeren bewust te maken van de effecten van roken. Kwint De Meyer, creatief directeur DDB: “Het uitgangspunt van deze reeks is heel duidelijk: wat een sigaret met je lichaam, je sociaal leven en je gezondheid doet, dat zou je van niemand pikken! Daarom personifiëren we de sigaret.”
Influencer Nickxerr kruipt voor deze campagne in de rol van sigaret, en gaat op sluwe wijze ‘inbreken’ in de gebruikelijke content van andere bekende TikTokkers. Zo worden o.a. de dansvideo’s van Stien Edlund en de sketches van Timon Verbeeck plots verpest door de gevolgen van zijn sigarettenstreken. Dat roken je lichaam op de proef stelt, de sfeer verziekt, je blut maakt en vernieling zaait, was nog nooit zo duidelijk. Deze contentreeks vormt het derde seizoen van de spraakmakende #WhatTheSmoke-campagne. Na een succesvolle video-estafette en een seizoen vol uitdagende challenges, sloeg DDB opnieuw de nagel op de kop met een TikTok-proof concept. Astrid Van Breusegem, creatieve copywriter DDB: “Herkenbare situaties op een luchtige en creatieve manier uitbeelden, dat is dé sweet spot van TikTok. We zijn dan ook trots dat we de belangrijke boodschap van Kom op tegen Kanker hebben kunnen vertalen in grappige, authentieke TikTok-content.”
Ook MNM en TAGMAG scharen zich opnieuw achter de sensibiliseringscampagne. In een speciale #WhatTheSmoke-editie van Bootcamp, het avontuurlijke spelprogramma van TAGMAG, strijden drie duo’s tegen elkaar in verschillende fysieke proeven, die bemoeilijkt worden door de fysieke effecten van roken. Deze gevolgen kwamen ook aan bod in Generation M, het populaire jongerenprogramma van MNM. In de aflevering van 8/12 beantwoordden Dorianne Aussems en Seksuolotte de vragen van jonge luisteraars over de negatieve effecten van roken.
Ontdek de volledige reeks via de hashtag #WhatTheSmoke op Tiktok. De afleveringen van Bootcamp en Generation M bekijk je via deze link en ook via de website van de VRT.
En een compilatie:
Credits
Client: Kom op tegen Kanker
Client Contact: Anke Berckmans, Cathy Rigolle
CD: Kwint De Meyer
Creation: Astrid Van Breusegem
Strategy & Connection Planning: Fiona Boyle
Account Management: Anna Herbosch, Soraya Hellara
PR & Influencers: TBWA Reputation - Nell Dumortier, Anneleen Coppens
Production Company: AKA De Mensen & MAKE
AKA De Mensen
Creative Director: Tom Willems
Director: Jasper Declercq
Producer: Rana Cools
Productie - assistent: Astrid Janssen
Sound: Vincent Struelens
MAKE
Producer: Shana Duprez , Elien De Brouwer
Postproducer: Pia Decabooter
Editor: Sebastiaan Schols
Soundmix: Jan PolletDOP: Amir Motaffaf
Sigarettenpak: Karolien Verbruggen
Media: MNM & TagMag
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]