De 10 trends van de Adforum Worldwide Summit

Adforum Worldwide Summit

Communication / News

Adforum Worldwide Summit
De AdForum WorldWide Summit, het 'by invition only' programma waar vakexperten uit verschillende disciplines - zoals media, pr en marketing - jaarlijks de koppen bij elkaar steken, vond dit jaar plaats in New York. De bijeenkomst, van 5 tot 9 oktober, leidde tot het vastleggen van tien trends:
1. Ontwikkeling en normalisatie
Creatieve bureaus hebben de digitale revolutie verteerd en de controle teruggewonnen. Ironisch genoeg zijn ook veel digitale bureaus, gezien het belang van inhoud, nu beland bij hun territorium. Ze zijn gespecialiseerder dan ooit.
2. Opnieuw bundelen van communicatiediensten
Het stimuleren van de integratie van communicatiediensten is een moeilijke taak. Klanten willen namelijk eenvoud en verwachten 'full service'. Zowel media als productie maken opnieuw deel uit van het takenpakket van de bureaus, en dat zou mediabureaus weleens in de problemen kunnen brengen.
3. Van alleen werken naar specialiteit
Het geïntegreerde model zal er niet uitzien zoals ervoor: bureaus hebben nieuwe structuren ontwikkeld om 'behendig en lenig' te blijven. Wat er ook gebeurt, teams moeten voortaan multidisciplinair, reactief en flexibel zijn.
4. Technologie is een must
Digitaal is tegenwoordig het nieuwe normaal, en dus vinden digitale bureaus het moeilijk om zich te onderscheiden. Vandaag gaat het veeleer om hoe zij digitale principes toepassen. Technologie is niet genoeg… er is meer nodig.
5. Van veel data naar slimme data
Terwijl data de industrie blijft veranderen, ook in het gebied van performance accountability, is er een verandering van datamining naar data-interpretatie. Data en ideeën moeten werken in een tandem. Real-time marketing stijgt en slimme statistieken worden gezien als de drijfkracht achter efficiëntie.
6. Het gaat om business, niet enkel om communicatie
Agentschappen keren terug naar de bestuurskamer terwijl ze uitgroeien tot adviesbureaus. Daardoor komen ze oog in oog te staan met concurrenten. Toch zien het oplossen van eender welk zakenprobleem als hun taak, en niet enkel die die een reclamereactie vereisen.
7. Productinnovatie
Veel bureaus verwezen tijdens de top naar hun betrokkenheid bij het ontwikkelen van producten ('do' in plaats van 'tell'). Ze passen een 'product-first' benadering toe op de klant, alsof het product en de gerelateerde ervaring belangrijker zijn dan de reclame. Ontwerp eerst een goed product en werk dan pas aan het opbouwen van een relatie.
8. De terugkeer van emotioneel-geaarde creativiteit
Terwijl bureaus de voorgaande jaren vochten om hun efficiëntie door middel van complexe webtactieken (ondersteund door een lawine van views en likes) te bewijzen, zijn we nu getuige van de terugkeer van eenvoudige, hartverscheurende verhalen. Dit kan een gevoelde noodzaak van merken reflecteren om ‘authentieke’ brands te zijn.
9. Iteratief en real-time marketing
Dankzij het slim gebruik van data kunnen campagnes meer inzicht krijgen in real time en leren zich aan te passen aan de reacties van consumenten. Misstappen kunnen gecorrigeerd worden en berichten kunnen subtiel gereturnd worden.
10. Werk samen
Real-time marketing en de nieuwe 'silo-vrije' structuur laat weinig ruimte voor de conventionele 'brief'. In de plaats daarvan ontwikkelen zowel klant als bureau een gezamenlijke aanpak om processen te verwerken. Het huidige multiplatform vereist een permanente samenwerking in plaats van een campagne gedurende een bepaalde, vaste periode.
De volgende Adforum Worldwide Summit vindt plaats van 13 tot 15 april 2016 in Berlijn. Meer info kan u vinden op deze website.