De aantrekking van slapend water
Namen bleef lang in de schaduw van zijn buren, maar de hoofdstad van Wallonië is meer dan ooit een cultureel centrum. En zijn medialandschap verwelkomt deze veranderingen. Zelfs al zijn sommige monopolies onveranderlijk.
Als Luik de Vurige Stede is en Brussel de hoofdstad van het bruisende leven, dan is Namen volgens de stadslegende de mooie burgerij, gewiegd door de Maas. En als in dit beeld dezelfde achtergrond van waarheid zit als in elk cliché, wil dat niet zeggen dat Namen zich de laatste jaren niet heruitgevonden heeft. Gilles Bazelaire, mede-oprichter en ceo van het Dog Studio, weet er alles van. Hij herinnert zich nog steeds de sceptici van toen hij bureau twaalf jaar geleden oprichtte. Zij die vertelden dat hij zich op de verkeerde plaats vestigde. Dat de keuze van Namen een rem op de groei was. Twaalf jaar later heeft Dog Studio kantoren in Brussel en Chicago en is Gilles Bazelaire ondertussen de oprichter geworden van KIKK, het digitale cultuurfestival dat artiesten van over de hele wereld naar Namen trekt. « Het was gek, er was niets in België rond digitaal, behalve een paar salons en beurzen, » weet hij nog. « Ik besloot om de eerste editie van de KIKK te organiseren als weddenschap, voor het plezier. Het idee is om een inventaris op te stellen van het beste in één jaar en proberen dat naar Namen te brengen, zodat mensen uit alle lagen van de bevolking het kunnen ontdekken. »
De rest van dit artikel leest u in PUB Magazine.
We hebben het in dit nummer natuurlijk ook nog over andere onderwerpen. Wat dacht u van de relatie tussen creativiteit en realiteit – als aanloop naar de Creative Session van Creative Belgium op 29 maart over dat onderwerp? En hoe verenigingen vrouwen zich in de zakenwereld?
Intussen heeft Wim Vermeulen nieuws voor de mad men van morgen en bestaat de marketingopleiding van Vlerick Business School 50 jaar, wat ons verleidde tot de voorpublicatie van een van de interviews uit en boek dat naar aanleiding van dat jubileum wordt uitgegeven. We lieten Wouter Boits (The Oval Office) en Stijn Vanspauwen (Kinepolis) van gedachten wisselen over entertainment en marketing anno 2018, we gingen op bezoek bij Cypres in Leuven en we zochten enkele mensen in onze sector op die zich familie mogen noemen. En dan vergeten we nog de onvolprezen rubriek van Joe La Pompe, die zich ontfermt over forenzen. O ja, er zijn natuurlijk weer columns (onder meer Yves Van Landeghem en Steve Brouwers), inspirators (Sonja Klein en Filip Vandewiele) en new kids in town (onder meer Annelies Boddez en Stephanie De Smedt). Ontdek ze in PUB Magazine…