DE BRUSSELSE BRANDWEER SPUIT… GRAFFITI!

Met een opvallende sensibiliseringscampagne roepen Brandweer Brussel en safe.brussels op tot meer respect voor de hulpdiensten in de hoofdstad. Vooral tijdens de eindejaarsperiode krijgen brandweerlieden en ambulanciers in de hoofdstad te maken met verbale en fysieke agressie. Brandweer Brussel ging op zoek naar een communicatiebureau met voeling voor een grootstedelijke context en vond de perfecte partner in The Oval Office.
Hulpdiensten zijn er om de mensen te helpen bij problemen zoals een brand, verkeersongevallen, noodweer enzovoort. Soms nemen ze daarbij risico’s. Dat verdient respect. Maar niet alle slachtoffers en omstaanders weten hoe belangrijk die hulpverlening is. Zij zijn doorgaans ook moeilijk bereikbaar via de klassieke media. Daarom ging The Oval Office op zoek naar een creatieve oplossing: street art, met een twist.
Door oprechte emoties tot leven te brengen in de leefwereld van de doelgroep wil The Oval Office samen met Brandweer Brussel en safe.brussels de waardering voor het werk en de inzet van de hulpverleners langdurig verhogen. Het bureau liet grote street art-installaties aanbrengen in de buurt van drie kazernes. Daarop zijn situaties zichtbaar waarbij mensen konden rekenen op de hulpdiensten, met de slogan ‘Steeds paraat voor wat jou dierbaar is. Respect.’
Op de graffiti is telkens een noodsituatie afgebeeld waarin een persoon grijpt naar een echte telefoon die aan de muur staat opgesteld. Voorbijgangers die de hoorn oppakken krijgen het verhaal van de graffiti te horen, verteld door de brandweerlieden en ambulanciers zelf. De campagne werd verder ondersteund door een socialmediacampagne op Youtube, Facebook en Instagram met video’s van de getuigenissen en van de reacties van voorbijgangers.
Credits
- Client: Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp
- Contact: Elizabeth Vanfrachem - Content Manager
- Agency: The Oval Office
- Account Team: Céline de Vreese, Evelyne Sinnaeve, Egon Buyck
- Strategy: Michaël Marchand (pitch), Marijke Dubois (pers- en mediastrategie)
- Creative Director: Sébastien Van Reet
- Creation: Vincent De Roose & Benoit Castagne(bedenker graffiti element), afwerking door Roel Craen en Evy Donse (bedenker installaties en activaties)
- Media: Egon Buyck
- Persattachés: Cats Communication
- Audiovisuele productie & Sound: Studio Cosmo & Soundwizard
- Content: Uwtekst.be
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]