De Chaussée d’Amour naar nieuwe televisie

Media / News

televisie pub9 buzz1Met de ons veranderende kijkgedrag staan niet alleen televisiezenders, maar ook zelfstandige televisiemakers voor een stevige uitdaging. Wordt deze evolutie een Tabula Rasa? Of volgen zij vlotjes de Chaussée d’Amour naar nieuwe vormen van tv-kijken?
Wist u dat 76% van de totale bevolking nog elke dag lineair naar televisie kijkt, maar dat dit percentage voor de commercieel interessante doelgroep (18- tot 54-jarigen) zakt naar 58%? Dat tonen recente gegevens aan in de studie van Econopolis over de leefbaarheid van productie, aggregatie en distributie van audiovisuele content in Vlaanderen. Bij de 18- tot 24-jarigen daalt dit zelfs tot 36%, zegt een andere studie, van Deloitte ditmaal. “Die daling is er omdat het kijkgedrag razendsnel verandert, met als belangrijkste oorzaak de beschikbaarheid van ‘on-demand’-content. Hetzij als uitloper van klassieke televisiediensten (time-shifted-viewing, VRT NU,…), hetzij als specifieke niet-lineaire televisiedienst (Netflix, Amazon Prime, Play More,…), die duidelijk inspelen op de gewijzigde behoeften van de Vlaamse mediaconsument,” klinkt het bij Francis Soulliaert, woordvoerder van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), dat naast zijn hoofdopdracht (toezicht houden op de handhaving van de mediaregelgeving binnen de Vlaamse Gemeenschap) jaarlijks ook de mediaconcentratie in Vlaanderen in kaart brengt. Gevolg? Niet enkel omroepen, maar ook andere spelers, zoals productiehuizen, zullen zich moeten aanpassen aan deze gewijzigde situatie om de financiering van nieuwe content rond te krijgen.
Lees het volledige artikel in PUB Magazine.