De creatieve kelders van de reclamebureaus
Creativiteit is dé gemene deler van campagnes die roeren, raken of fan maken. Van Dale omschrijft de term eenvoudigweg als ‘scheppend vermogen’, maar voor creatieve bureaus is het het hoogste goed. “Alle ingrediënten moeten samen de perfecte cocktail vormen.”
Creativiteit is het glijmiddel om een boodschap op een toegankelijke manier over te brengen bij je doelpubliek. Aan het woord is Peter Vande Graveele, CEO van Serviceplan. In 2021 stortte het bureau zich op de herpositioneringscampagne van ALDI, waaruit “ALDI altijd slim” voortvloeide. Het doel: mensen écht fan maken van de supermarktketen en de harddiscounter heruitvinden. “In het geval van ALDI is het belangrijk om op dezelfde nagel te kloppen en dus consistent te zijn in vorm en inhoud. Zo zorg je voor herkenbaarheid,” klinkt het. “Al moet je erover waken dat je binnen die consistentie genoeg varieert, anders wordt het saai.”
Een voorbeeld van variatie binnen die consistentie is Willie Witloof, de groente die de consument tijdens de feestperiode door het aanbod gidst. Met zijn intrede gaf Serviceplan een andere draai aan de eindejaarscampagnes van ALDI. “We kiezen er bewust voor om hem elk jaar in december terug te brengen. Mensen weten dat hij eraan komt. Elk jaar breiden we zijn verhaal uit met een nieuwe invalshoek,” vertelt Vande Graveele.
[...]
LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE
Artikel (NL): Fien Van Liedekerke
Vertaling (FR): Marine Dehossay