De eerste 18 jaar van Erik Verdonck en Jan Delvaux

Media / News

Welke gebeurtenissen heb jij in je eerste 18 jaar meegemaakt? Op welke muziek ging je toen helemaal los? Welke kledingstukken konden destijds écht niet ontbreken in je kast? Of welke Bekende Vlamingen maakten het mooie weer op tv? Met het beleefboek ‘Mijn Eerste 18 Jaar’ haal je al deze herinneringen terug. Een emotionele teletijdmachine, dus...

Mijn Eerste 18 Jaar is een reeks van 36 boeken gemaakt voor en door Vlamingen, vanaf het geboortejaar 1948 tot en met 1983. Elk boek biedt in 182 rijkelijk geïllustreerde pagina’s een overzicht van de kleine en grote geschiedenis, in de rubrieken sport, binnen- en buitenlands nieuws, politiek, entertainment en muziek. Met op elke bladzijde wel een moment van herkenning.  Stand-upcomedian, schrijver en Allerslimste Mens ter Wereld Bert Kruismans (foto midden) gaf op 23 maart in het Huis van Alijn in Gent de aftrap voor de boekenreeks met een scherpzinnige presentatie vol eigen anekdotes en is helemaal fan: “och ja, en weet je nog wel, en ken je dit nog?  Duik in je eigen verleden of waarom niet, geef wie je dierbaar is gewoon haar of zijn jeugd cadeau.”

TDM Publishing bracht de boekenreeks in juni 2022 uit in Nederland, waar het al snel een groot succes werd. Tot nu toe gingen er al 250.000 boeken over de toonbank. De Vlaamse reeks is vanaf 3 april te koop bij tal van boekhandels. Mijn Eerste 18 Jaar werd geschreven en samengesteld door Vlaamse experts. Erik Verdonck - tevens freelancejournalist voor PUB Magazine (foto links) - zorgde voor het nieuws en de foto’s en Belpopkenner Jan Delvaux (foto rechts) selecteerde de muziek. Verdonck licht zijn grootste uitdagingen toe tijdens het schrijven van de boekenreeks: “Het was voor elk boek zoeken naar een goede balans tussen de verschillende thema’s en het soort van gebeurtenissen. De drang naar volledigheid moest ik leren loslaten. Zeker vanaf expo 1958, wanneer de moderne consumptiemaatschappij ontstond, werd ik gedwongen om harde keuzes te maken: wat neem je wel en niet op in het boek? Een andere grote uitdaging was de selectie van beelden. Je wil op elke pagina een passend beeld en dat was een hele zoektocht.”

"In Nederland zijn we al een half jaar verder dan in België en we willen ongeveer hetzelfde pad gaan bewandelen," zegt Jeffrey Roozeboom van TDM Publishing. "In Nederland werd er met DPG Media groot ingezet op digitale marketing d.m.v. bannering en het plaatsen van trailers. Daarnaast zijn we ook erg actief geweest met print. We hebben ook zwaar ingezet op Facebook. Hierin  werken we samen met Sageon en natuurlijk met Meta, wij posten hier viermaal per week en gebruiken ook filmpjes en trailers van ons product. In radio legden we de focus op regionale radiostations: bij een zestal stations verzorgen wij radiospelletjes zoals quizzen en prijsvragen, dit doen wij via Stay Tuned. Wij hebben een radiocommercial gehad in Q4 2022. Die werd gemaakt door Van de Laar en Van Efferen studio’s.. En nu hebben we een tv-commercial die we gaan inzetten vlak voor Moederdag en Vaderdag op Nederland 1, 2 en 3, deze is ook gemaakt door Van de Laar en Van Efferen studio’s. En uiteraard hebben we een uitgebreide printcampagne bij de klanten die onze producten hebben opgenomen in hun assortiment."

En de campagne in België? "Opnieuw met DPG zetten we hier zoals in Nederland groot in op digitale marketing, bannering en trailers. Daarnaast hebben we ook een printbudget met hen bepaald. Voor Facebook werken we wederom samen met Sageon en Meta en we zijn op dit moment radiostations aan het benaderen. En zoals we ook in Nederland hebben gedaan bekijken we radio- en tv-reclame voor later in het jaar. Voor PR en marketing werken we in Vlaanderen samen met ABCommunications PR We richten ons hierbij ook op bloggers en influencers. We hebben ook een uitgebreide printcampagne bij de klanten die onze producten hebben opgenomen in hun assortiment."

 

Foto boven: © Michiel Devijver