De (goede) e-reputatie !

Vertaalde artikels

20180327 Schaarbeek - Trains Hostel. Interview PUB. Vincent Pittard.

  


Wanneer Vincent Pittard, specialist in e-reputatie, Caroline Fontenoy ontmoet, publieke persoonlijkheid en erg aanwezig op het web, zijn de gespreksonderwerpen niet zoek
Omdat ze elkaar niet kennen, zoeken ze elkaar even op op Google, om te weten te komen met wie ze te maken krijgen. Het bewijs dat e-reputatie inderdaad een fundamenteel begrip is geworden en dat het web een identiteitskaart is die aan het lichaam kleeft, met al diens onnauwkeurigheden. Iets wat vaak betreurd wordt door Caroline Fontenoy (RTL-TVI). Gelukkig houdt Vincent Pittard (Ereputation365) de wacht… - Frédéric Vandecasserie
Caroline, een opwarmertje: wat is je relatie met sociale media?
In feite ben ik degene die mijn identiteit op het internet controleert. Ik heb nog nooit een bedrijf als het jouwe geraadpleegd. Om eerlijk te zijn: ik haat sociale netwerken! Ik zit alleen op Twitter, en alleen professioneel. Zonder het te weten, bevinden we ons al snel in het centrum van de “buzz”, of zelfs de “bad buzz”. “Het duurt 20 jaar om een reputatie op te bouwen en vijf minuten om ze te vernietigen,” zei Warren Buffet ooit. In het scala aan mogelijkheden dat uw bedrijf biedt, spreken we vooral over “onze reputatie opbouwen”, wat inhoudt dat het vakkundig is uitgedacht, en dus helemaal niet spontaan is.
Wij staan er inderdaad op om een e-reputatie op te bouwen. Omdat niet voorafgaan aan je reputatie gelijk is aan zichzelf veroordeeld zien tot de rol van de aanhanger. We pakken bedrijven en organisaties aan. Maar de echte sleutel is de fysieke persoon. En mensen die worden blootgesteld door de media zijn vaak erg veeleisend over onze services.
Er is geen maagdelijkheid meer op het net! Al onze daden en acties worden kritisch bekeken en vastgelegd. Hoewel ik nooit mijn privacy op het web post, doen anderen het voor mij. Dus mijn reputatie is aan me ontsnapt…
Het eerste beeld dat we hebben van iemand komt van de vervormende spiegel van Google.  Ik zou je adviseren om af en toe je voor- en achternaam in te typen, gewoon om te zien wat dat oplevert... Als de twee eerste paginas van je zoekopdracht overeenkomen met het beeld dat je wilt overbrengen, dan is dat al zeer goed! Weet ook dat weinig mensen verder klikken dan de twee eerste paginas.
Wat ik vooral storend vind, is dat er altijd eerst privézaken te vinden zijn. Dat terwijl ik nooit iets persoonlijks op sociale media post, maar wel veel zakelijke dingen doe zoals het JT en de animatie van conferenties. Het web daarenboven een verveelvoudigend effect. Vroeger was het de ene die tegen de andere iets slechts zei, nu spreek je meteen tegen miljoenen mensen. En dat verandert alles! Ten eerste omdat het nog aanstootgevender is, en ten tweede omdat het je reputatie beschadigt.
Schaarbeek - Trains Hostel. Interview PUB. Vincent Pittard.
Dan moeten we de leiding nemen en ook het woord. De netwerken verdubbelen waarop je verschijnt. Google geeft voorrang aan nieuwe dingen, die in de zoekresultaten sneller naar boven zullen komen. Maar laat je niet voor de gek houden: privézaken zullen altijd aan de oppervlakte komen! Daarna is het een kwestie van hoe ver je kan tolereren dat elementen uit je privéleven naar boven komen.
Dat begrijp ik. Maar wanneer de informatie onjuist is, zoals vaak het geval is, is het nog vervelender.
Natuurlijk! Maar je moet misschien wat relativeren. E-reputatie is de perceptie van een persoon, dankzij het internet. Je weet natuurlijk heel goed hoe informatie of fake news over jezelf te vinden. Maar ik verzeker je, dat is niet voor iedereen het geval! Bovendien denk ik dat sociale netwerken de dingen tonen die ergens anders ook al bestonden, zoals bijvoorbeeld intimidatie. Het is een beetje, zoals het onlangs werd genoemd, het medium van de bevrijding van het woord van de dommerik.
Wat me het meeste stoort aan sociale netwerken is de anonimiteit. Het beschuldigt, mediteert en vermoord zonder schaamte. En deze circulatie van woorden en kwaadheid overschrijdt heel wat grenzen. De commentaren onder krantenartikels op het internet staan vol afgunst! Daardoor denk ik soms: we hebben de doos van Pandora geopend met de komst van de sociale netwerken! En als ik ze opnieuw kon sluiten, twijfelde ik geen seconde. Vandaag is alles bekritiseerbaar door iedereen, wat de context of het onderwerp zelfs is. Dat stoort me enorm. Maar eigenlijk moet je ermee leven en niet ertegen. En probeer te overleven met de best mogelijk reputatie. Eén ding is zeker: er zit toekomst in jouw werk.