De kracht van het verhaal

Communication / News

Iris Decreus (c) Foto - Elisabeth Van Lent Fine Art Wedding Photography - The Wedding Academy
Dit jaar bestaat de marketingopleiding van de Vlerick Business School vijftig jaar en dat is een feestje waard, op 19 april in de Eskimofabriek in Gent. Er verschijnt ook een boek, waarvan PUB u in voorpublicatie onderstaand interview kan aanbieden. De geïnterviewde van dienst is Iris Decreus, oprichter van House Of Weddings. 
Erik Verdonck
Topsport combineren met studies. Het is niet iedereen gegeven. “Van mijn 15 tot mijn 19 was ik topsporter Alpijns skiën,” vertelt Iris Decreus. “Ik was toen ruim de helft van mijn tijd bezig met sport. Talen en literatuur spraken me sowieso aan en de studie bleek te combineren met het skiën. Zo heb ik mijn keuze gemaakt.” Iris Decreus volgde Germaanse talen aan de universiteit in Gent en vanaf haar licentiejaren ook marketing aan de Artevelde hogeschool. Ze sloot haar studieperiode af met een jaar Vlerick: “Ik zal het nooit vergeten. We waren amper twee weken bezig en de wereld stortte in met ‘9/11’. De economische situatie ging toen ook snel achteruit met als gevolg dat de Vlerick-studenten – wellicht voor het eerst sinds lang – niet snel werk vonden.” Iris Decreus kwam terecht bij Jet Import, invoerder van onder meer Red Bull. Haar baas Stefaan Bettens wijdde haar in in de geheimen van succesvolle guerillamarketing en sales. Iris kijkt er tevreden op terug. Maar haar ambitie reikte verder en ze zocht een functie binnen een grotere organisatie. Eerst werd het employer branding op de human resources divisie van Unilever. Later kwam ze terecht op brand management bij Dove. De volgende stap was Nike, wat haar weer dichter bij de sport bracht, met Nike Running & Nike Women. “Ik had ondertussen al lang een punt gezet achter mijn carrière in de topsport,” vertelt ze. “Je moet nu eenmaal keuzes maken in het leven.”
Competitief
Uiteindelijk zou Iris Decreus 9 jaar actief zijn in brand management binnen grote bedrijven. “Unilever en Nike zijn fantastische marketingscholen,” vindt ze. “De marketing academy voor brand managers bij Unilever is echt wereldtop. Ik leerde er de kracht van merken, hoe je sterke merken opbouwt en rond die merken netwerken uitbouwt om die verhalen te delen.”
De rest van dit interview vindt u in PUB Magazine 2 van 2018.
Voorts trekt PUB Magazine deze maand de straat op. Met de auto, de trein, de tram, de bus of de (deel)fiets: alles is mogelijk! Maar hoe gaat het eigenlijk met onze mobiliteit? En hoe zit het met advertenties voor mobiliteit en het verhuren van offline en online reclameruimte? PUB praatte met vertegenwoordigers van onder meer Touring, TreinTramBus, Publifer, Villo!, Lijncom, Vroom.be, VAR en Waze. En Sam De Win en Eric Hollander vragen zich af of je nog wel creatief mag of kunt zijn voor bewegende objecten…
coverPUB2
We hebben het in dit nummer natuurlijk ook nog over andere onderwerpen. Wat dacht u van de relatie tussen creativiteit en realiteit – als aanloop naar de Creative Session van Creative Belgium op 29 maart over dat onderwerp? En hoe verenigingen vrouwen zich in de zakenwereld?
Intussen heeft Wim Vermeulen nieuws voor de mad men van morgen en bestaat de marketingopleiding van Vlerick Business School 50 jaar, wat ons verleidde tot de voorpublicatie van een van de interviews uit en boek dat naar aanleiding van dat jubileum wordt uitgegeven. We onderzochten in welke mate Namen zich mediacity mag noemen, we gingen op bezoek bij Cypres in Leuven  en we zochten enkele mensen in onze sector op die zich familie mogen noemen. En dan vergeten we nog de onvolprezen rubriek van Joe La Pompe, die zich ontfermt over forenzen. O ja, er zijn natuurlijk weer columns (onder meer Yves Van Landeghem en Steve Brouwers), inspirators (Sonja Klein en Filip Vandewiele) en new kids in town (onder meer Annelies Boddez en Stephanie De Smedt). Ontdek ze in PUB Magazine…