De kracht van het verhaal

Vertaalde artikels

Content marketing en native advertising zijn aan een flinke opmars bezig. Daar bestaan een aantal prachtige cases van, niet in het minst uit België. Belgische bureaus en adverteerders zijn daar al een tijd mee bezig. Maar wat is eigenlijk de basis van content marketing? Fundamenteel gaat het om het vertellen van een verhaal waarmee je niet alleen de aandacht van je doelpubliek trekt, maar het ook bij je merk betrekt en het informatie of entertainment biedt waar het iets aan heeft. Dat is dus helemaal niet nieuw, dat bestaat al heel lang. Storytelling is nu eenmaal de basis van goede reclame/communicatie, want als je geen goed verhaal hebt, luistert niemand naar wat je te vertellen hebt. Dat gegeven is al zo oud als de mens zelf.

Wat wel nieuw is, is de manier waarop die verhalen tot bij de consumenten kan gebracht worden. Dank zij internet, de sociale media en de nieuwe digitale mogelijkheden, kunnen de verhalen nu veel beter bij de interesses van de betrokken consument aansluiten. Er zijn de afgelopen jaren heel wat nieuwe bureaus opgericht die deze technieken perfect hanteren. Toch zal – hoe knap ook de technologie erachter is - het resultaat vooral afhangen van de sterkte van het verhaal. En daarvoor heb je nog altijd creatieve mensen nodig, echte verhalenvertellers. Mensen zoals Erik Vervroegen, Geoffrey Hantson en alle andere knappe creatieven die ons land rijk is.
In deze nieuwe ontwikkeling past ook de komst van de gratis nieuwssite Newsmonkey. Die brengt dagelijks nieuws, net zoals dagbladen dat altijd gedaan hebben, maar op een nieuwe hedendaagse manier. Of het zal werken, weet ik niet. Ik merk alleen dat ik niet zo geneigd ben om er naartoe te gaan, ik lees nog steeds liever de papieren krant. Ik ben dan ook geen digital native … Wat ik wel hoop, is dat het voor de bezoekers duidelijk zal zijn wanneer er op Newsmonkey “gesponsorde” berichten verschijnen. Want met de opkomst van content marketing en native advertising, groeit steeds meer de neiging om reclame en journalistieke inhoud met elkaar te vermengen. Net zoals dagbladen toen ze pas bestonden een advertentiedienst hadden die reclame maakte in opdracht van klanten, biedt Newsmonkey adverteerders ook aan om artikels voor hen te schrijven.

Hoe dan ook denk ik dat dit nog maar het begin is van een nieuwe mediarevolutie. De vorm en de taal die newssites hanteren, zal zich verder ontwikkelen tot er een nieuwe taal is ontstaan. Net zoals dat bij de komst van radio en televisie is gebeurd. Maar inhoudelijk zal het om de sterkste verhalen blijven draaien.

Mark Anthierens
Chief editor
Mark.anthierens@kluwer.be
@MarkAnthierens