Philippe Belpaire: De kracht van magazines

Media / News

Philippe Belpaire (© Luc Hilderson)

Philippe Belpaire (© Luc Hilderson)


Op 4 oktober vond de tweede editie plaats van MAGgnify, de Magazine Media Conference georganiseerd door We Media. Alweer brachten experts er nieuwe inzichten over (de kracht van) magazines. Inleider van dienst was Philippe Belpaire, general manger van Roularta Media. Hieronder vindt u zijn inleiding.
Beste partners, beste vrienden,
Welkom op de tweede editie van MAGnify, dé conferentie en place to be om te praten over magazines in België en in de wereld. Met trots presenteren we u opnieuw een zeer interessante mix aan nationale en internationale media-experts zoals Steve Goodman, managing director van Print Trading bij Group M UK, Juan Senor, partner van de Innovation Media Consulting Group in het VK, en Bruno Poyet, oprichter en CEO van Impact Mémoire en ClimatMediaAgency in Parijs.
Voor het allereerst nodigen we ook een panel uit met medewerkers van mediabureaus, adverteerders, uitgevers en researchers. Zij zullen hun visie geven op de toekomst van media en reclame, wanneer millennials en vooral generatie Y en Z de leiding zullen hebben.
Adverteerders en vrienden uit de mediabureaus en de creatieve bureaus… we moeten tijdschriften omarmen. Waarom?
Omdat tijdschriften kwaliteit en betrouwbare inhoud bieden. Omdat tijdschriften het bewijs kunnen leveren dat een advertentie is gepubliceerd. Omdat tijdschriften kunnen garanderen waar een advertentie wordt geplaatst en welke content er omheen zal staan. Omdat tijdschriften aan de hand gecontroleerde gegevens kunnen bewijzen hoeveel exemplaren er verkocht werden, aan wie en hoeveel er voor elk exemplaar betaald werd. Omdat tijdschriften mensen naar evenementen lokken om hun merkproducten te kopen, om te betalen voor hun content op verschillende platforms en formaten. Omdat reclame in tijdschriften niet opdringerig is: lezers zien ze als aanvullende informatie. Omdat merken de oneindige creatieve mogelijkheden van tijdschriften kunnen gebruiken om op te vallen (in tijdschriften is alles wat de vijf zintuigen prikkelt mogelijk). Omdat de makers van tijdschriften van nature storytellers zijn. Omdat crossmediale oplossingen in tijdschriften de ROI aanzienlijk verbeteren. Omdat tijdschriften je een betrokken publiek bieden.
Naarmate tijdschriften evolueren en uitbreiden naar nieuwe vormen en kanalen, is het geruststellend om te zien dat ze nog steeds een ongeëvenaarde kwaliteit en relevantie bieden, zodat de vraag van de consument naar zeer betrouwbare en hoogwaardige content nog steeds wordt beantwoord. Geen medium is betrouwbaarder dan tijdschriften als het gaat om het verkopen van advertenties. Onderzoek toont aan dat tijdschriften helpen bij het vertellen van verhalen en adverteerders helpen bij het verkopen van producten. Magazines bouwen merken en verkopen producten in een veilige en transparante omgeving. Feedback van consumenten vertelt ons dat advertenties goed bij de content passen en dat vooral jongere lezers openstaan voor reclame in dit medium. Onze nationale en internationale sprekers zullen u doorheen deze inzichten leiden. Ze zullen bewijzen hoe geweldig tijdschriften voor merken kunnen zijn.
Voor ik hen het woord geef, wil ik graag onze vrienden van de Belgische sectorfederatie We Media bedanken voor het organiseren van dit evenement vandaag. En dan in het bijzonder Mark, Luc en Nathalie: hartelijk bedankt voor al jullie inspanningen en voor jullie dagelijkse passie voor onze tijdschriftmerken. Veel dank ook aan al mijn collega's bij de andere Belgische tijdschriftuitgevers: Francia, Mieke, Michel, Manu, en zoveel anderen… Bedankt om deze dag mogelijk te maken.
Laat de kracht van tijdschriften u verbazen tijdens deze tweede Belgian Magazine Media Conference.