De Kringwinkel groeit in 2016

News

Blik op winkelOok in 2016 is tweedehands en hergebruik opnieuw een stukje populairder geworden in Vlaanderen. Vorig jaar kregen de 135 Vlaamse Kringwinkels maar liefst 5,8 miljoen klanten over de vloer, 7,6% meer dan het jaar ervoor. Samen kochten deze klanten voor € 51,4 miljoen aan gebruikte spullen, wat zo’n 6,7% meer is dan in 2015.

Producten hergebruiken is beter voor het milieu dan ze te recycleren, verbranden of storten. Al jaren zetten De Kringwinkels hier sterk op in. Met resultaat: vorig jaar zamelden de 135 verkooppunten in Vlaanderen samen 72.900 ton goederen in (+6,6%). Het aantal transacties (= verkopen in de winkels) steeg vorig jaar met 7,6% tot 5,8 miljoen. Ook de totale winkelomzet groeide tot € 51,4 miljoen (+6,7%).

Volgens Marleen Vos, algemeen directeur van Komosie is deze groei voor een deel toe te schrijven aan de uitbreiding van het aantal Kringwinkels. « Vorig jaar openden 5 nieuwe winkels de deuren, in Brasschaat, Hoogstraten, Mechelen, Gent en Leuven. Een winkel in de buurt zet mensen ertoe aan om spullen binnen te brengen of om klant te worden. »

Een andere verklaring voor de groei is dat ook meer en meer mensen bewust voor tweedehands kiezen. Uit een onderzoek dat De Kringwinkel in 2016 voerde samen met Troc.com en tweedehands.be, blijkt dat 4 op de 10 Vlamingen af en toe tweedehands koopt. 82% van hen heeft er een heel goed gevoel bij als ze iets tweedehands hebben gekocht. Het taboe hierop lijkt dus zo goed als verdwenen. Nog interessant te vermelden hierbij: de tweedehandskoper blijkt iets vrouwelijker te zijn (53,5% van de vrouwen tegenover 46,5% van de mannen), en iets jonger. Slechts 24,8% van de 55-plussers gaf aan het afgelopen jaar tweedehands gekocht te hebben, tegenover 34,7% van de -35 jarigen en 40% van de 35-54 jarigen.

Vooral textiel en meubelen blijven de meest populaire items in de Kringwinkels. Samen zijn ze goed voor ruim de helft van de gerealiseerde omzet.