De Lijn en Accenture Song zetten duurzame stappen met Komrads-sneakers

4schools / Crea / News / Sustainability

Accenture Song bedacht voor de De Lijn een manier om nieuw leven te geven aan zetelstof uit oude bussen. Ze gingen te rade bij het Belgische duurzame sneakermerk Komrads en het resultaat is SEATRS, de sneaker die de duurzame missie van De Lijn extra in de verf wil zetten. SEATRS zijn samengesteld uit gerecycleerde materialen én de overschotten van textiel uit bus -en tramzitjes. Ze zitten dan ook érg comfortabel. De Lijn werkt al langer aan het verminderen van CO2 door iedereen aan te sporen de auto wat vaker te laten staan. Daarnaast investeert het bedrijf volop in de elektrificatie van z’n eigen vloot: vandaar die "beweeg mee naar minder CO2" op elke tram en bus.

In dat duurzame verhaal past ook het maximaal recycleren van afgedankt materiaal. Op (korte) termijn wil De Lijn alle voertuigen in de categorie Euro 3 en 4 vervangen. Niet om ze eenvoudigweg naar de schroothoop te verplaatsen, want ze willen juist zoveel mogelijk onderdelen ervan recupereren. En met SEATRS is de bekleding van de bus aan de beurt. Het is een symbolische actie om de circulaire aanpak van De Lijn onder de aandacht te brengen. Maar ook om zelf de aandacht op te eisen met je nieuwe trendy designsneakers.

Komrads is een Belgisch schoenenmerk dat bekend staat om z’n duurzame sneakers - ethisch geproduceerd, met respect voor mens, natuur en planeet. Zo gebruiken ze uitsluitend hergebruikte en gerecycleerde materialen. Met andere woorden: ze maken sneakers uit afval. "De mode-industrie is verantwoordelijk voor 20% van het wereldwijde waterafval, 21 miljard ton afval per jaar en 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot," verduidelijken Greet Goegebuer en Mark MJ Vandevelde van Komrads. "Bij Komrads maken we een duurzame sneaker met een zo klein mogelijke impact op het milieu, die ook nog eens trendy én comfortabel is. De samenwerking met De Lijn past daarom perfect in onze winkel."

"De samenwerking met Komrads leek me evident, want De Lijn en Komrads hebben een gemeenschappelijke doelstelling: een positief alternatief bieden voor onze dagelijkse noden," beaamt Paul Wauters, creatief directeur van Accenture Song. "We moeten ons verplaatsen en we hebben schoenen nodig, dus waarom dan niet kiezen voor oplossingen die afval en uitstoot verminderen. En niets beter dan een goed uitziende super comfortabele sneaker om een stukje te voet te doen voor je op de bus of tram stapt."

De eerste oplage SEATRS (500 stuks) wordt begin november gelanceerd via een aantal influencers. Op de doos kan je het verhaal achter de schoen lezen, en een online film neemt je mee achter de schermen van de productie. Wie een paar wil, moet zijn sociale kanalen in de gaten houden en vooral snel zijn.

Wil je nog meer te weten komen over de inspanning van De Lijn of over Komrads? Neem dan een kijkje op de website

Credits

Client: De Lijn

Client: Jana Mahieu, Veerle Waterschoot, Ann Hostens, Guy Weyns

Agency: Accenture song

Creative Director: Paul Wauters, Hans Kerkhoff

Art Director: Ramin Afshar, Luc Shih, Johan Van Oeckel

Copy: Ann Vanminsel, Danny Vissers, Thomas Thysens

Design/motion design: Sven Verfaille, Dries Oostens, Steve Krol, The Others

Producer: Renée Vermeire

Clients Service Director: Valérie Demeure

Account Manager: Kathy Rutten, Juliette Dugardyn

Account Executive: Morgan Van Roey

Strategy: Dimitri De Lauw, Marie Nackaerts

Digital & Content Strategy: Simon Meers, Ellen Cordie

Influencer marketing: Native Nation

Ayoub Hassani, Jamie Mutsaerts & Sander Debue, Zoë Van Gastel, Valerie De Feyter