(update) De Lijn en Accenture Song gaan voorop in de strijd voor respect

Crea / News

Respecteren we een zorgzame moeder, behalve als ze buschauffeur is? Die aberratie wordt aangekaart in een nieuwe campagne van De Lijn om respect te vragen voor het personeel. Reizigers worden eraan herinnerd dat een chauffeur of controleur meer is dan zijn of haar job. Ze zijn ook trotse mama’s, genereuze broers of toegewijde voetbaltrainers, allemaal facetten van hun dagelijks leven waar ze wél voor gerespecteerd voor worden. Nog steeds is er een gebrek aan respect voor buschauffeurs, controleurs en andere medewerkers van De Lijn. Ze worden vaak zelfs verbaal of zelfs fysiek aangevallen tijdens de uitvoering van hun taak, die overigens het algemeen belang dient. Guy Weyns, directeur Marketing en Mobiliteit bij De Lijn: “We doen deze campagne om een heel duidelijk signaal te stellen: onze medewerkers zijn fijne en veelzijdige mensen die het respect van onze reizigers verdienen, als mens en in de uitoefening van hun beroep. We staan 100% achter onze mensen en zullen er alles aan doen om agressie voor eens en altijd van onze bussen en trams te krijgen.”

De campagne bestaat uit mooie portretten van medewerkers van De Lijn met al hun “slashes”, alles wat ze zijn en betekenen voor anderen, bovenop hun job. Deze beelden worden verspreid via OOH, sociale advertenties, paid digital ads en de kanalen van De Lijn. Daarnaast kunnen alle medewerkers van De Lijn hun eigen profielfoto uploaden en personaliseren via een interne tool. Met al deze profielfoto’s vragen we meer respect aan onze reizigers. Hoe meer medewerkers meedoen, hoe meer visibiliteit en respect we hopen te krijgen.

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, is tevreden over de campagne: “Ik ondersteun als voogdijminister elk initiatief dat bijdraagt aan een veilige werkomgeving voor de medewerkers van De Lijn.. Aandacht voor de waardigheid van de chauffeurs en controleurs hoort daar zeker bij. Deze campagne is een onderdeel van het veiligheidsplan van De Lijn, dat onder andere betere afgesloten stuurposten, videobewaking, verscherpte controles, preventiemaatregelen en meer samenwerking met de politiediensten omvat. De kernboodschap is en blijft: van onze medewerkers blijf je af.”

Dorien, Ali, Shana en Joost willen door mee te werken aan deze campagne hun engagement tonen voor De Lijn, voor hun collega’s en voor de reizigers. Daarom werken zij met volle inzet mee aan RESPECT. De medewerkers van De Lijn zijn meer dan hun job.

Credits

Client: De Lijn

Client: Jana Mahieu, Veerle Waterschoot, Guy Weyns

Agency: Accenture Song

Creative Director: Paul Wauters, Klaartje Galle

Creatives: Johan Van Oeckel, Jasper Macken, Jesse Guldentops, Ramin Afshar, Danny Vissers

Clients Service Director: Valérie Demeure

Account Manager: Kathy Rutten, Juliette Dugardyn

Account Executive: Morgan Van Roey

Strategy: Dimitri De Lauw, Marie Nackaerts

Digital strategy team: Simon Meers

Copy: Ann Vanminsel

Design/motion design: Steve Krol, Dries Oostens, Sven Verfaille

Web development : Kevin Finé, Dimitri Zetzsche

Fotograaf: Dries De Krom